Tuesday, November 3, 2009

Emak, Suami dan Kekuatan...

tadi kat kedai buku, i duduk kat kerusi kanak kanak sambil tengok iklan buku kanak kanak dalam tiga bahasa, english, chinese and malay. i tengok dengan khusyuknya. kerusi kanak kanak yg tecik tu berbunyi bunyi tanda berat i sangat tak sesuai untuk ditampung. sumpah i rasa ketika itu bumi berhenti berputar. i rasa kosong.

Emak,
saya minta maaf kerana mengahwini anak emak. saya cintakan dia dan saya sedia susah senang dengan dia.

Emak,
saya minta maaf kerana menjadi penyebab kasih sayang emak dan anak emak terputus, tapi demi Allah kami hanya lakukan sesuatu yg dituntut oleh agama.

Emak,
saya tahan caci maki emak bukan kerana saya mahu tunjukkan saya hebat, tapi kerana saya mahu tunjukkan bahawa cinta suci ada.

Emak,
saya telan penghinaan emak bukan kerana saya mahukan balasan tetapi saya cuma mahu emak tahu bahawa saya benar benar cintakan anak emak,

Emak,
anak emak lelaki pertama dan terakhir yang saya cintai. anak emak banyak jadikan saya wanita paling sempurna. anak emak banyak ajarkan saya yang hidup ini perlu redha. anak emak kasihkan saya sepertimana saya kasihkan anak emak. malah lebih lagi.

Emak,
disaat dunia menolak saya, anak emak sentiasa memimpin tangan saya dan mendorong saya cuba bertatih lagi. anak emak sentiasa yakinkan saya bahawa syurga Allah itu benar dan ada.

Emak,
satu satunya kekuatan saya untuk menahan diri dari jatuh dan terluka adalah anak emak. anak emak sentiasa buat saya rasa istimewa. anak emak sentiasa menerima kekurangan saya.

Emak,
saya lupa apa itu rasa malu, saya tebalkan muka dan hadapi hidup ini kerana saya tahu diakhir hari nanti anak emak sentiasa ada bersama sama saya.

Emak,
saya minta Tuhan panjangkan jodoh saya dan anak emak sehingga kami sah menjadi yang halal. emak Tuhan makbulkan doa saya. Tuhan uji saya dengan luka dunia tetapi Dia berikan saya anak emak sebagai pengubat duka saya.

Emak,
Dengan nama Allah saya cintakan anak yg keluar dari rahim emak. tiada alasan untuk saya membenci emak.

Emak,
saya cuma perlu masa untuk mengubat luka.

Yakinlah Emak,
suatu masa nanti saya akan bawa anak emak pulang...

18 comments :

:: Miss Naddy :: said...

hmmm...tabahkan hati...insyaAllah nti akn diberkati...

entry yang myentuh jiwa...hmm...

.BUNGA. said...

aku tak larat la...
asyik nak berdrama je...
aku penat...

Cik Rara said...

entry sedih..harap sumenye baek2 je.. :D

CikChelsea said...

berdasarkan entry ini, boleh buat novel. bg skrip pd syarifah abu salem...confirm berjela2 dan tebal novel y terhasil...keh keh keh

eh eh keluar topik. sabar ye kak bunga ;)

HudaBanny said...

ko nape yatt...
jgn la sedih2.....susah2 hati...
okeh

cinta hana dan lukman said...

knpa ni bunga? hmm kadang2 dalam dunia kita cuba nak puaskan hati semua orang tapi adakalanya itu tidak berjaya 100%..itu lumrah kehidupan.. sedangkan kita adik beradik darah daging sendiri leh berselisih pendapat, apa lagi orang lain yang baru setahun dua kita kenali..tabhakan hati ,perbaiki diri..

Princess Fantaghiro said...

bunga!!! i nanges nih!!..i dah la sgt sensitive lately nih..huk huk..sabar ye dear(sambil menepuk2 bahu u)..insyaAllah, ganjaran nye besar nti u akn dpt..

ZIANA ♥ FARREL said...

bunga : sabar ek...sume tu dugaan..even i xde kat tmpt u tp i paham..doa byk2 yer...klu u nak share ngan i..i can be ur shoulder dear.. :)

apizz㋡ said...

woww.
sangat mengusik kalbu

~♥LilButterFlyLadY♥~ said...

Huh~ meleleh air mata baca entry u kali ni.. Baru lah saye paham.. Be strong ok~

.BUNGA. said...

semoga emak mertua baca ini...

~ L i N d A u S ~ said...

hyatt...
aku pon mcm ko gak...
aku paham prasaan ko...
uhuk..uhuk...

yg pnting suami kite msih bersama ngan kite kan..
huhuhu

.BUNGA. said...

;(

eis said...

Bunga, very the touching :(
Wpun x tahu menahu tp sila bertabah ye..

yatiyahya said...

Tuhan nak bagi pelangi lepas Dia turunkan hujan...
Tuhan tak kan uji seseorang itu kalau dia tak mampu nk menghadapinya..
redha dan kuatkan hati k...:)

Chooyaya! said...

ok yatie... (merujuk kepada yatiyahya)

bunga, sabar yer? memang senang kaksu nak cakap sabar. tp awak kena sabar tahap gaban...

orang tua nih macam kerak nasik.. kena air, lama2 lembut la dia...

doa banyak2... InsyaAllah, nanti Allah tunjukkan jalan... :)

.BUNGA. said...

thanks thanks... ;)
selalu okey tapi nih teremosi pulak...

huuuu!~
sakit hati bila org asyik mengata tapi taktau cerita sebenar, alang2 org nak tahu sgt publish sekali kat blog! huhohihe! ;p

thanks semuaaaaaaa...

*sayangggggg semua*

yana said...

saye mula ikut blog ni few days ago..i tot da bce sume...tp rupenye t'miss yg ini.btw..sedih n terharu ble bce...huhu.smg bahagia salu ye kakak~