Monday, October 11, 2010

Kamu Kan Norhayati!

suami kata "sabar..sabar... ini dugaan Allah. Dia tau kamu kuat. Kalau pun kamu tak kuat untuk abang, kamu kuat lah untuk Adam". i habiskan masa selama 1 jam untuk menangis bila dengar kata - kata suami.bila difikirkan, ah betul agaknya. setra merta i teringat Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 286 ;
On no soul doth Allah Place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. 

TRANSLATION

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.  


Dia tau, i kuat untuk semua ni. Dia Yang Maha Tahu.jadi seboleh - bolehnya i tahan diri untuk tidak mengeluh, tidak merungut, berusaha yg terdaya, dan tawakal. apapun yg jadi, i kena redha, Allah Maha Tahu. oh ramai yg gembira dan ketawa riang ria Aidilfitri. oh tak mengapa. mereka lupa mereka ada orang yg mereka sayang... suami/isteri/anak - anak/ ibu bapa / keluarga/ sahabat... atau diri mereka sendiri. satu hari nanti bila mereka pakai 'kasut' yg i pakai sekarang, mereka akan lebih mengerti.

Alhamdulillah, i punya sahabat susah senang yang sama berkongsi pahit manis kehidupan. keluarga yg sentiasa mendoakan. dan suami yg terbaik. Suamilah yg bersusah - payah membela dan berjuang demi menegakkan sebuah kebenaran.

thanks kakak kurus!

haha - still dengan bunga - bunga cinta. auwwww!! (second day)
i? haruslah i bertabah dan berfikiran positif sepanjang masa... :D insyaALLAH. biarlah mereka yg bergumbira sangat tu melayan perasaan dulu. Janji Allah itu pasti. i anggap ini adalah kifarah atas dosa - dosa i yg lepas. amin. InsyaALLAH we will find the way. :D


9 Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah; jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil. 10 Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat.
Al - Hujurat Ayat 9-10


12 Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang.

Al - Hujurat Ayat 12


ah annoyingnya muka kau! :D
Babai!

4 comments :

chacha said...

ape pun yg sis lalui sekarang, di harap dapat dilalui dengan tabah dan sabar okeh. =)

.BUNGA. said...

thanks chacha. insyaALLAH akak akan cuba bertabah! hieyahhhhh! (T___T)

cc said...

awat nih kak yatt?
sy dok baca dari previous entry psl truth of bunga tp tak paham langsung tsskk T___T

.BUNGA. said...

ia adalah code messaging.tak semua akan faham. ewaaahhh! haha. tak apalah. akan diwar - warkan kemudian ya. uh uh uh!