Thursday, November 4, 2010

Mari Memasak Bersama Kakak Bunga

Hai! Hari ini I belajar memasak. Semua orang tak hiraukan I hari ni. Kenapa entah. (T__T) Semua orang tidur sebab hari hujan. I malas nak duduk dekat dengan suami sebab dia asyik kentut - kentut saja. Perut lapar. Tapi taknak makan nasi. Lepas itu terasa teringin pula nak memakan pencok Nanas (ke nenas?) Jadi, bila semua orang tak hiraukan I, maknanya I kena buat sendiri!

(Haha patutlah hujan tak berhenti, aku ke dapur,nyah!)

Bahan - bahan yang diperlukan :

Nanas (nenas)
Timun
Cili Api (ikut sukalah. Kalau nak pedas letaklah dalam 5-6 genggam)
Belacan
Asam Jawa (resepi Jawa kena pakai asam Jawa.Haha. Buduss)
Sedikit gula / sedikit garam 

Cara - cara membuat (ecehceh) :

Belacan tu bakar dulu tapi janganlah sampai hangus, bakar - bakar manja saja sampai keluar bau tengik dia. Lepas itu tumbuk dalam lesung (nak tumbuk dalam baldi pun takpe. Takde sapa nak marah) bersama dengan cili api. Letak sedikit gula dan garam. Sebelum itu, nanas (nenas) dengan timun tu hendaklah dipencuk (dicincang - cincang sampai lumat tanpa belas kasihan). Selepas itu gaulkan bahan - bahan yang ditumbuk tadi dengan nanas (nenas) dan timun tersebut, tambahkan air asam jawa secukup rasa sampailah keluar kuah dia. Nyumnyummmmm! Dah siap!

Mengiurkan! Slurppppppp!
Bismillaaahhhhhh....

I suka simpan dulu dalam peti sejuk sebelum makan. Sedap,nyah! Cubalah!!

p/s : Buat terpedas sangat sampai mulut tak boleh katup. Padan muka I! (T__T)

8 comments :

chacha said...

wah2~~ sis bunga ke dapo...
nampak macam sedapp je..
=p

-[DeeYA]- said...

wowowow..!!
KAKAK bunga *muntah*

sedapkah masakan anda?sakit perut x?mau rasa sket!aku n k.sally dh lama tggu janji ko nk masak.
CEPAT2!!!MASAKKAN UTK KAMI!!!
huahuahua..
*saya gilos sebentar.harap maap.*

Cik Puan Bunga said...

chacha - menu simple bolehlah kerek! hahahaha! eh ni mmg sedap tau! betooolll! (=_=)"

tika - weh sedappp! cuma terlebih letak cili jadi pedas nak mati! menjejeh2 air liur.hahahahaha. nanti aku bawa hari isnin (insyaallah) huhu!~

ynadona said...

camano nak makan?acham sup kah?ke kena makan ulam ngn nasik?hakhak x pernah dengor pencok...ingat kan penkek!

Cik Puan Bunga said...

yna, makan begitu saja lahhh... sedap tau! nyumnyum! meh dtg johor, i buatkan sepesel untuk u! (:

✿ EyZa ✿ said...

Sedapnyer.. terliur ptg2 ni.. makan macam makan rojak tu je erh..?

Cik Puan Bunga said...

a'ah... makan begitu sahaja. sedaaappppp!

Miss Tasantek ~(@_@)~ said...

oi..ko janji nk belajar masak lepas pantang kan?? ni dah belajar ni...congrats...
nnti leh buatkan tuk aku plak..