Tuesday, August 30, 2011

Dugaan Datang Silih Berganti Namun Hari Raya Tetap Di Sambut Dengan Happy

Aidilfitri tahun ni dia punya mencabar, memang kalau aku cerita satu - satu boleh nangis aku sorang - sorang bawah pokok. Tapi dek kerana keazaman yang tinggi, aku gagahkan jugak buat preparation sehabis tenaga dan sehabis duit jugak. Macam bagus - bagus je aku siap nasihatkan orang jangan membazir, sekali bila nampak sales terpampang besar - besaran terus menggelupur macam orang kena rasuk.

Hari Raya hari kemenangan bagi umat Islam seluruh dunia haruslah disambut dengan  gilang - gemilangnya tapi janganlah sampai berlebih - lebihan. Walaupun kita mampu, duit banyak, tapi janganlah sampai apa yang kita buat tu mendatangkan rasa iri dan kurang senang dikalangan yang kurang berkemampuan. Kalau kau ada lebih, hulur - hulurlah mereka yang takde lebih. Kebahagiaan sama di rasa, Barulah rezeki kau berkat dan Allah turunkan lebih lagi dan lagi untuk kau. Ni peringatan untuk diri sendiri jugak. Ehem.

Malang tak berbau bila cita - cita dan harapan nak bergaya pakai beg mahal di Aidilfitri tak kesampaian bila beg yang diorder lain bebenor dari apa yang dihajatkan. Mati terus mood nak melaram. Agaknya inilah balasan Allah kepada manusia yang suka membazir. Apalah salahnya kau pakai beg yang harga dua tiga puluh dari kau pakai beg harga ratus - ratus ribu - riban tapi tak mendatangkan keuntungan kepada si pemakai dan si penengok?Ya, itu adalah ayat manusia kecewa. Nak buat macamana, bila beg yang sampai bukan sepertimana yang diharapkan, aku rasa macam dunia ni dah takde maknanya lagi. Sekarang ni tengah berjuang nak dapatkan balik duit aku yang dah terlebur. Bagi mengubat kedukaan hati, duit bonus pun ada lagi baki, maka aku beli handbag GUESS je buat ada - ada. Haih. Padan muka aku.

 Maka kau duduk dalam almari diam - diam. Memandang mu membuat hati ku sakit bangat!
Dugaan bila tiba malam raya, baju raya suami tak siap lagi. Bayangkan kau melenggang pergi kedai tailor nak ambik baju tapi nahh hambik kau, rupanya baju suami tengah giat dipotong dan dicantum - cantum. Dekat 5 kali aku ulang - alik kedai nak ambik baju, sudahnya pukul 11.50 malam tadi tailor called kata baju baru siap. Macam pelesit aku drive nak ambik baju. Bayangkan tengah - tengah malam buta meredah kepekatan malam semata - mata nak pastikan suami dapat berbaju raya di pagi raya, Gigihnya aku. Mithalinya aku. Nasib baik tailor tu bagi diskaun kalau tak, memang lahh memanglahhhhh! Sayu sambil feeling - feeling aku iron baju suami. Abang kena ingat ni bangggg, ayang punya perjuangan nak dapatkan baju abang niiii!

Baju raya suami.
 Preparation lain awal - awal lagi aku setelkan. Ni tinggal nak isi kuih dalam balang aje. Yang lain semua dah ready. Alhamdulillah. Tahun ni jugak buat pertama kali nak bagi duit raya kepada budak - budak. Kalau tahun - tahun sebelum ni aku tak pernah kasi pun duit raya. Bagi kat emak abah, adik dengan anak - anak sedara je. Budak - budak datang rumah kasi makan kuih je. Duit raya takde. Tahun ni, alhamdulillah rezeki lebih maka merasalah kau budak - budak duit raya. kalau kau komplen sikit memang aku piat telinga kau sorang - sorang. Dapat duit raya kena cakap apa? Syukur, alhamdulillah. Tahu?

Tahun ni Adam dah pandai jalan, pheww kerja nanti nak mengemas meja ajelah ye. Baju raya Adam pun dah siap iron.Alahai tak sabar nak tengok hero tecitt mama pakai baju raya, Mesti comel macam mama. Ehem.

Phewwww alhamdulillah siap jugak semuanya. Semoga Aidilfitri kali ini membawa seribu rahmat dan kebahagiaan buat kami sekeluarga. Tak sabar nak beraya esok! Yayyyyyyyy!

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Dan Batin.
Dari aku dan family.
Raya datang rumah!

Dah.KBhai!

3 comments :

cik nur said...

tak sabar nak tgk adam budak comel pakai baju melayu nnt tunjukan la gambar dia eh sis :)

cik nur said...

tak sabar nak tgk adam budak comel pakai baju melayu nnt tunjukan la gambar dia eh sis :)

Cik Puan Bunga said...

@cik nurHehehe okay cik nur! :D