Thursday, September 22, 2011

Tapioca Nervosa Mimosa Pudica.

Aku budak kampung. Tengoklah sajalah alamat. Kampung Parit Banyumas. Sudahlah budak kampung, orang Jawa lagi pula. Jawa kampunglah jadinya aku ni. 

Perut aku tak pandai kalau disuruh - suruh makan lasagna, pavlova, ke hapekejadahlagi nama makanan yang aku tak tahu sebut. Sungguhpun macam itu, aku tidak pula memakan tempe. Kata Jawa, kok tak makan tempe? Maka begitulah. Aku pun pening dengan diri sendiri. Betul. Aku tak makan tempe.

Tapi, makanan kampung yang lain selain tempe masuk assalamualaikum ke dalam perut aku yang babatnya berlapis - lapis ni.

Dan emak sungguh cool kentang cap rambutan apabila menyediakan ubi rebus calit sambal tumis sebagai kudapan selepas makan malam. Tengok! Emak aku berjiwa penyayang. Lepas mencekik nasik sebagai menu dinner, dia sumbat pulak perut kami dengan ubi godok*. Jadinya anaknya dan menantunya gemuk bersama - sama.

Meleleh air liur. Ubinya empuk montok. Sambalnya perghhhhhhhhhh!
Terbaik satu dunia!

Babai!

18 comments :

cik nur said...

nur mmg tak makan ubi taaaapppiii tempe budu sambal belacan tempoyak sume telan wastern pun telan biasa tolak batu dengan kayu jer hahha

nur easy said...

nerves je baca tajuk ni.. hehe

banyu tu air kan? ;)

dd.hasnidar said...

PERGHHHH!!!

bestnya.kat mana la dd nk dptkan makanan camni sekarang.wuwuwu..

Hustler said...

Hahahaha... ngeleh wetenge ngdelok ubi godok.. hahaha.. terke rene kak!

Innanie | Ariffin said...

makan ubi, kentutnya juga Umpph~ =)

Miss Tasantek said...

dietlah!!! aish. kau ni...

afifahpah said...

hai lah perut. hai lah babat. hahaa.
sedap nya nampak! choiii! hahaha

yayath said...

perggghhhhhh...sedap tuh ubi godok cecah sambal tumis..meh sini skit kak...hehe~~

ehhh..tempe kan sedap..feberet yath..lagik2 kalo cicah sambal kicap:)

LediAgli said...

bengang tengok ubi kayu tu.. kalau tambah ikan talang masam sikit.. perghhhh boleh terlompat sampai atap rumah

Cik Puan Bunga said...

@cik nurHahaha Nur jujur sungguh pengakuan! tolak batu dengan kayu heh! HAHHAHA!

Cik Puan Bunga said...

@nur easyKahkah tajuk takde kaitan! TAPIOCA jek ada kaitan! HAHAHA! yup, banyu tu air dong! :D

Cik Puan Bunga said...

@dd.hasnidarKat rumah saya! HAHA meh datang rumah! :D

Cik Puan Bunga said...

@Hustlerkue merene laaa... nek arek tak terke yo kepiye tho... adhoh! HAHA!

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinKentutnya bau Versace dong! :D

Cik Puan Bunga said...

@Miss TasantekDua ketul jek ponnnnnnnnnnnnnnnnn!

Cik Puan Bunga said...

@afifahpahSEDAP!!!! Nak nak nak? HUHU!

Cik Puan Bunga said...

@yayathSedap! Lagi kalau makan hujan2! Pehhhh terbaikkkkk! HUHU!

Cik Puan Bunga said...

@LediAgliDah naik atap rumah jangan lupa turun balik tau! :D