Saturday, November 26, 2011

Terlajak Perahu Boleh Diundur, Terlajak Kata, Nak Di Lempang Pun Tak Ada Guna

Sudah masuk waktu asar pun. Maknanya sudah masuk tahun Islam 1433H. Selamat hari lahir untuk aku! (Sebab aku lahir 1 Muharam dalam bulan Islam). Sempena tahun baru hijrah ni, banyak yang aku nak hijrahkan. Especially dari yang tak berapa nak baik tu kepada yang lebih baik. Insyaallah.

Banyak sangat.Tapi yang aku nak fokuskan, dari segi membuat ibadah dan amal kebajikan, juga hubungan baik aku sesama manusia dan juga dengan Allah.

Tadi, aku tersentak (Eceh ayat! Tersentak!) bila aku membaca satu note dalam FB. Terasa yang aku ni jahil agamalah sangat - sangat. Aku rasa menyesal pun ia, rasa bodoh pun ia. Ingat lagi entry aku yang ini? Masa aku type entry ni, aku sangat beremosi. Mungkin sebab aku terkenangkan Adam dan saat - saat aku melahirkan Adam. Mungkin jugak aku terlampau menyampah dan marah kepada baby dumpers yang bermaharajalela. Memang agak membabi - buta bila aku menuding jari kepada pelaku salah semata - mata. Masa tu aku memang marah. Aku rasa baby dumpers ni sangat hina.

Kemudian, hari ini, aku terbaca note ini di FB. Ayat yang buat aku terasa bodoh :
"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina"
Aku rasa tak perlu aku ulas dengan lebih lanjut. Engkau orang dah besar boleh berfikir sendiri. Bak kata orang tua - tua, terlajak perahu boleh diundur. Terlajak entry?

Alhamdulillah. Allah beri aku kesedaran sebelum aku. Sebagai manusia biasa, aku tak layak menghina orang. Aku tak layak membenci orang. Aku tak layak menghukum orang.

Saya minta maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki wahai baby dumpers sekalian. Saya doakan awak semua bertaubat dan kembali ke jalan Allah. Tiada yang lebih penyayang daripada Allah SWT. Sama - samalah kita berhijrah menjadi yang lebih baik. Insyaallah.

Dah. Babai!

4 comments :

nadhirah. said...

ya, sama-samalah kita berhijrah :)

Cik Puan Bunga said...

@nadhirah.Insyaallah! ^___^

Innanie | Ariffin said...

semoga kita dan keluarga kita terhindar dari sebarang kecelakaan dan dirahmati Allah~

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinInsyaallah. Nak berubah sgt2 menjadi yg lebih baik. Hopefully awak pun terus kuat untuk menjalani hidup ni. Ye? Chayok2!