Tuesday, March 6, 2012

Nak Sayang Awak Sampai Tua Ganyut. Sampai Mati

Assalamualaikum. Tadi Mel tanya aku, aku sayang tak suami aku. Gila betul soalan. Tanya macam apa aje. Of courselah jawapan aku SAYANG SANGAT - SANGAT (Jawab sambil buat muka effect mengada - ngada gedik mintak kasut)

Mel : Kalau ada orang lain lebih hensem nak kawin dengan kau?
Aku : Nanak! Nanak! (Sengaja buat suara ngengada.)
Mel : Betul ni? Taknak dekat orang lebih handsome?
Aku : Nanak! Nanak! (Memang mintak penampar. Luckily Mel tak penampar aku lah) Aku nak Hafizal Elias ajelah.
Mel : Emmmm kalau Aaron Aziz datang nak kawin dengan kau? (Mind you, Mel tengah gila Ombak Rindu sekarang. Tu yang asyik petik nama Aaron Aziz aje. Nyampah)
Aku : Oooo kalau Aaron Aziz, boleh difikirkan! HAHAHAHA!

Gurau aje. Janganlah ada yang ambik serious pulak apa yang aku cakap. Aku memanglah suka tengok lelaki kacak. Pantang ada yang comel momel sikit mulalah aku buat muka comel sambil kebil - kebilkan mata. Tapi tak bermakna dalaman aku mempunyai fitrah manusia gatal. Aku menghargai keindahan alam yang Allah ciptakan. Tak salah kan?Kan? Bukan aku ajak diorang kawin pun. Siapalah aku. Aku bukan stock - stock perempuan hot. Pssssssss! (Effect bunyi terbakar)

Tapi hakikatnya dalam hati, setakat 13 tahun ni alhamdulillah Hafizal Elias seorang ajelah yang duduk bertapa dekat situ. Dan harapannya, biarlah sampai tua kutuk nanti pun aku akan tetap sayangkan dia seorang (Dan dia jugak begitu. InsyaALLAH) Bila umur dah meningkat ni (Oh no!) dalam kepala cuma nak memperbaiki diri untuk jadi isteri yang baik, emak yang mitahli dan muslimah yang diredhai Allah. Sikit - sikit cuba baiki apa yang kurang sana - sini. Betullah janji Allah, perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik. Dan macam tu jugak sebaliknya. Perancangan Allah tu adalah yang sebaik - baik perancangan. Jangan suka banding - bandingkan pasangan kita dengan pasangan orang lain. Allah Maha Mengetahui apa YANG TERBAIK untuk kita.

Dulu aku merungut - rungut jugak bila suami memang bukan seorang makhluk yang romantik. Iyelah kan, suami orang lain romantik yang amat dengan isteri masing - masing. Sikit - sikit bagi bunga, sikit - sikit bagi hadiah sikit - sikit bagi penampar eh lari tajuk. Ha begitulah. Jadi bila dah tahu suami tak romantik, kita sebagai isterilah yang harus mengorak langkah menjadi romantik pulak. Bagi bunga dekat suami, bagi hadiah dekat suami. Tak kisahlah kecil ke besar, murah ke mahal asalkan ada something untuk diberikan kepada suami / pasangan kita. Kembang kuncup hati suami bila dapat something dari isteri. Dari situ suami belajar untuk jadi lebih romantik. Tak romantik macam Aaron Aziz pun, romantik sipi - sipi pun alhamdulillah! (Kau ingat Aaron Aziz tu romantik sangat??)

Kalau nak pasangan yang soleh / solehah, kita kenalah siapkan diri kita jadi soleh / solehah dulu. Kalau nak pasangan yang baik - baik yang sopan - sopan, kita kenalah jadi yang baik - baik yang sopan - sopan dulu. Nak pasangan yang selalu solat di masjid, kita kenalah cintakan solat dulu, rajin - rajinlah ke masjid. Itulah yang aku belajar sepanjang hampir 4 tahun usia perkahwinan. Ramai yang sanggup sehidup semati semasa senang, tapi yang sanggup sehidup semati sewaktu susah, berapa ramai? Cintakan pasangan bukan sahaja sewaktu pasangan kaya, senang dan sihat tetapi juga sewaktu pasangan jatuh miskin, susah dan sakit.

Aku selalu berdoa supaya kasih sayang suami kekal untuk aku dari dunia sampailah ke akhirat. Dan aku jugak selalu berusaha menjadi yang terbaik untuk suami. Tipulah kalau tak ada bergaduh baling - baling pasu bunga. Tipulah kalau tak ada bergaduh ejek - ejek nama bapak. Tapi janganlah dibiarkan berlarutan. Tak kiralah salah siapapun, yang mulia adalah yang terlebih dahulu meminta dan menghulur maaf. Kalau dah berkahwin ni, ego kena letak jauh - jauh dalam lubang jamban. Kalau ego tinggi, insyaAllah hidup tak akan barokah dan bahagia.

Aku selalu tanya suami "Abang tahu tak yang Lina sayang abang sangat - sangat?" Selalu sangat aku tanya. Aku nak dia tahu yang aku sayang dia sepenuh jiwa dan raga. Tak ada yang lain. Tak ada yang kedua. InsyaALLAH. Dan aku tahu suami sayang aku sepenuh hati dia. Kalau aku sakit, suamilah yang bersengkang mata melayan karenah mengada - ngada aku. Urutkan kepala, badan, tuamkan air sejuk, masakkan, ambilkan air, rebuskan air mandi. Ya Allah. Banyak sangat pengorbanan dia. Aku harap aku dapat jadi setabah dan sesabar dia. Kan dah touching!






Eh kenapa gambar macam tak ada kena mengena sangat dengan entry? HAHAHA ini gambar masa dating sesama hari tu. Adam tinggal dengan emak! HAHAHA!

Marilah wahai kawan - kawan, sentiasalah renew kasih sayang kita dengan pasangan. Janganlah biarkan rutin bosan menganggu hidup kita berkasih - sayang. Aku selalu ingatkan diri sendiri, kalau kita terasa bosan dengan pasangan, muhasabah diri kita sendiri dulu. Kadang - kadang kita tak nampak salah kita apa. Kan kan?

Walaupun perceraian sesuatu yang dibenarkan dalam Islam, itulah satu perkara yang sangat dibenci oleh Allah.

Okay dah macam ustazah.

Babai!

10 comments :

Innanie | Ariffin said...

kakak, u remind me of my beloved mum. betul akak kata, sbg isteri bukan sekadar kena ada waktu snang, skit, susah semua kena ada. tapi berapa ramai yang sanggup. saya teringat pengorbanan mak saya. bila ayah sakit dia lah yang bersusah payah. memanglah dari segi luaran dia nampak lemah tapi saya bangga sebab dia sangat tabah dan telan segala-galanya. saya memang mengidolakan mak dalam hidup saya. aduhai rindunya saya pd mak!

nangis dah ni!!!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

moga kita saling syg menyayang smpi ke akhir hayat kan dik?

Mama Ema said...

beruntung si suami

yayath said...

wahhhh...terharu baca entry nih!!!hihi~~

cintakan pasangan setiap saat..setiap masa..haha..

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinWuwuwuwuwuwuwuwuwuw! Cepat balik kampung!

Cik Puan Bunga said...

@Lydia Miza(Aidyl Azim)InsyaALLAH kak, amin!

Cik Puan Bunga said...

@Mama EmaAmin! ^-^

Cik Puan Bunga said...

@yayathAmin! InsyaALLAH! ^-^

MiA said...

like!

FYI..suami kita pun tak romantik..tp bila kita sakit..dialah yg paling ambl berat pasal kita..melayan mengada2 kita...:P

Cik Puan Bunga said...

@MiAKan? Itulah yang paling penting sekali! ^-^