Friday, March 16, 2012

Penafian / Disclaimer

Assalamualaikum. Kalau engkau orang perasan, aku ada section disclaimer dekat bahagian kanan blog aku. Tak nampak? Scroll bawah sikit. Hah ! Itu dia namanya disclaimer. Ataupun dalam bahasa ibunda rakyat Malaysia, penafian. Aku buat disclaimer tu bukan untuk suka - suka. Ada tujuannya.

Berblogging ni bukan untuk suka - suka. Banyak risiko yang engkau kena tanggung. Nak nak lagi kalau ada jiwa - jiwa kacau yang suka sentap - sentap mak nyah lepas baca entry yang kau hasilkan. Kadang - kadang engkau biasa - biasa aje tapi ada pihak yang tak faham bahasa, tak faham boundries yang suka serang - serang engkau membabi -buta. Macam engkau ni buta undang - undang. Macam engkau ni bodoh - bodohan. Maaflah, you messed up with the wrong person. Nak kata aku berlagak bagus ke apa ke, suka hati engkau. Aku tahu apa yang aku tulis, and untuk memuaskan hati semua pihak adalah sesuatu yang mustahil dan tak mampu aku nak buat.

Bila tuan rumah ada buat disclaimer dekat blog, sila baca. Sila fahami. Dan bila sudah baca, silalah patuhi apa yang terkandung dalam disclaimer tu.


Tak suka, jangan baca. Kalau masih nak baca, bear with the outcomes. Apa - apa jadi, aku takkan tanggung. Interpretasi manusia terhadap kandungan blog aku adalah berbeza. Sebab itu aku wujudkan dislaimer ni. Jangan tahu nak serang - serang tuan rumah tanpa sebab - sebab yang relevan.

Faham kan?

6 comments :

snid73 said...

Saya setuju dengan anda, suka hatilah apa yang tuan blog nak tulis.

Tapi kalau kita menulis sesuatu yang terlalu sensitif dan menyinggung perasaan orang (mendatangkan komplikasi) pun tak elok juga.

Sekurang-kurangnya, kalau ada orang komen kat sini secara baik, kita patut terima dengan baik.

Dan kalau kita tersilap tulis, haruslah kita perbetulkan kerana kadangkala apa yang kita tulis, jika mempengaruhi pembaca, kita yang akan menanggungnya.

Feza said...

nape ni? ce cite sikit.

Cik Puan Bunga said...

@snid73Sebab tu adanya disclaimer, sebab malas nak layan org yg sentap tak memasal baca entry dekat blog ni. Blog ni bukan politik ke blog hiburan ke apa nak putar belit fakta, blog personal kot. Share personal things, itu pun ada yang sentap2. Apa kes?

Malas layan.

Cik Puan Bunga said...

@FezaAhaa geram dengan certain org yg tak reti nak respek org lain. Huhu!

watyz said...

menegur dengan cara berhemah... :)

Cik Puan Bunga said...

@watyzKan? Haih geram!