Wednesday, August 1, 2012

Ramadan Seorang Guru Picisan

Assalamualaikum. Puasa ke tak hari ni? Soalan noob macam ni engkau orang boleh pilih samada nak jawab ataupun tak. KEHKEH.  As for me (Eceh nak speaking!) Ramadan kali ni Alhamdulillah taklah menggelupur macam tahun - tahun yang lepas. Banyak pengisian rohani yang aku buat tahun ni. Pencapaian sungguh. Mengajar pun lebih bersemangat walaupun cuaca gila gila panas sampaikan students aku pun hairan dari mana aku dapat kekuatan untuk mengajar dengan suara lantang yang garau tapi cuba untuk aku manja - manjakan. Pui! Jawapan cliche yang aku selalu beri kalau dia orang tanya "Alaa relaks lahh, zaman dulu lagi masa bulan puasa dia orang berperang tahu!" Ceh. Ayat macam bagus. HAHA.

Semalam lagi hardcore. Bayangkan, buat kelas dari pukul 12.30 sampai pukul 4.30 petang. Subhanallah. Aku pun hairan dari mana aku dapat kekuatan dan bertahan macam tu punya lama. Aku rasa, kekuatan tu datang daripada students yang betul - betul nak belajar. Kesungguhan yang sungguh buat aku touching. Bila dia orang tak bagi aku balik, aku rasa sangat palat kalau aku berkeras juga nak balik. Fisabilillah ni. Berjuang di jalan Allah. Walaupun dengan cara sendiri. Alhamdulillah. Tak banyak, sikit pun aku rasa ada manfaatnya untuk students near miss cemerlang aku. InsyaALLAH.

Lagi buat aku touching, half way buat essay Paper 2, masing - masing minta izin nak bersolat and solat dalam bilik tu jugak semata - mata taknak buang masa nak ke surau. Subhanallah. Memang sejuk hati aku tengok masing - masing ada tanggungjawab kepada ALLAH. Serious rasa sangat best perasaan tu. Bila tengok masing - masing ambil wudhu dan bersolat dengan penuh khusyuk, dalam  hati tak putus mendoakan yang terbaik untuk mereka. Semoga hasilnya nanti selari dengan usaha. Lepas bersolat, sambung balik buat essay and teruskan dengan Paper 1 pulak. Alhamdulillah, dapat consult diorang personally and betulkan essay - essay diorang. Bila tengok masing - masing puas hati dengan essay diorang, kembang berbunga dalam hati aku ni tak payah cakaplah kan. Kembang setaman!

Amin!

Bagi aku, selagi students rela dan redha, maka dengan sepenuh hati juga aku mencurah segala - gala ilmu dan kesungguhan yang aku ada untuk pastikan mereka mendapat yang terbaik. Aku lagilah dengan berbesar hati sanggup stay untuk diorang asalkan diorang betul - betul redha nak belajar. Bagi aku sangat tak ada masalah. Biarlah kalau terpaksa berkampung ke kan, aku dengan gembiranya tak ada masalah. Cuma itulah, bila students taknak or tak hargai usaha yang kita buat untuk mereka, itu yang datang touching - touching dalam hati tu. HAHA. Emosi!

Lepas habis kelas, hantar masing - masing balik rumah. Hari pun dah petang, kesian pulak nak biar diorang tunggu bas dengan panas, penat macam tu. Kesian Farrel. dah macam apa dah aku tengok kena sumbat dengan 5 orang students yang masing - masing dah macam bapak orang. HAHA. Nasib baik Farrel hebat! HAHA! Dapat jugak aku sekodeng rumah maisng - masing. Anak - anak orang kaya rupanya students aku ni. Rumah memasing subhanallah. Beruntunglah. Jadi tak ada alasan kesempitan hidup menghalang diorang dari capai cita - cita masing - masing. InsyaALLAH.

Walaupun penat, aku rasa sangat berbaloi hari - hari yang aku tempuhi sebagai seorang guru. Lebih - lebih lagi sepanjang bulan Ramadan ni. Banyak yang aku dapat. Betullah kan, kalau kita ikhlas, redha dan berkerja semata - mata kerana ALLAH dan barokahNya, benda - benda yang lain dah jadi tak penting untuk kita. Berkerja pun lebih gembira walaupun terpenyek di bawah tekanan yang menuntut kesabaran yang super duper tinggi. Eceh. HAHA.

Ya Allah, kekalkanlah rasa cinta dan rasa redha yang aku ada sekarang ini Ya Rabb. Semoga kesungguhan aku ini bersifat istiqamah. Amin Ya Rabb.

Dah. Babai!

10 comments :

Innanie | Ariffin said...

usaha tawakal dan redha. insya-Allah guru cemerlang dan ikhlas melahirkan student berjaya yang bijak mengenang budi, menjadi insan yang tidak lupa diri!!! amin kakak. proud of u!

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ said...

Bagusnya student tu! skang ni susah nak jumpa student bersungguh-sungguh macam tu..insyaallah diorang dapat result yang cemerlang..aminnn

watyz said...

semoga Allah memberkati usaha kamu...amin.... :)

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinThank you! InsyaALLAH! Thanks babe!

Cik Puan Bunga said...

@✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™Amin! Semoga makbul doanya! ^^,

Cik Puan Bunga said...

@watyzAmin! ^^,

Wan Anis Sorfina said...

Terharu

imantizz_truper said...

tabik spring,cikgu!!!!!
moga anak2 murid kak CPB dapat A+++ untuk subjek BI...
Amin!!

Cik Puan Bunga said...

@Wan Anis SorfinaSobs!

Cik Puan Bunga said...

@imantizz_truperAmin Ya Rabb untuk doanya! Terima kasih! ^^,