Saturday, September 29, 2012

Bila Tak Bisa Membahagiakan , Jangan Melukakan .

Assalamualaikum . Manusia pertama yang engkau cari ketika bersedih adalah siapa ? Manusia pertama yang engkau cari untuk berkongsi gembira adalah siapa ? Manusia pertama yang engkau terbayang ketika melihat sesuatu yang membangkit kenangan adalah siapa ? Siapa ? Siapapun yang melintas dengan awesomenya dalam kotak kepala , engkau mesti ada alasan tersendiri kenapa manusia itu yang terpilih . Bukan ?

Manusia ada dua pilihan . Menjadi bahagia atau menolak bahagia . Pilihan tu dekat tangan siapa ? Siapa lagi kalau bukan dekat tangan masing - masing . Tak perlu berbelanja besar untuk bahagia . Modalnya adalah cuma hati yang tulus . Polos dari segala warna ego . Itulah . Cuba tengok Patrick , yang mengecap bahagia walaupun cuma berkawan dengan span 4 segi berwarna kuning. Orang mungkin kata taste Patrick tak tinggi . Tapi dia kisah ke ? Quote dari Patrick kepada Spongebob , "I rather be stupid , so that you will look smart ." Oloh sawitnya ! (Mengikut kamus remaja zaman sekarang SAWIT = SWEET . Rempit habis bahasa !)

Walaupun ada yang memilih untuk mengusutkan kepala otak dengan masalah yang sengaja direka - reka (Damn ! I'm one of them !) mereka juga sebenarnya belum terlambat untuk mengecap bahagia . Weh , hidup kena ada happiness booster . Apa atau siapa , itu tak kisah . Tapi cubalah kenal pasti . Kalau engkau rasa engkau bakalan bahagia bila bersama dengan kawan - kawan , maka selalu - selalulah hang out dengan mereka . Kalau engkau rasa abang jiran rumah sebelah tu kacak dan menjadi pembakar semangat engkau untuk apa - apapun , maka sekodenglah dia selalu . Tapi pastikan dia bukan suami oranglah . Karang tanggal gigi engkau isteri dia tomoi . Ah tak kisahlah apapun . Setiap manusia , layaknya bahagia . Apapun caranya , ikut kreativiti masing - masing . Tak ada manual jual dekat pasar lambak .

Muka buruk / pecah rumah / muka mintak kaki bukan alasan untuk tidak bahagia . "Aku tau aku tak cantik / tak kacak . Muka aku macam lubang jamban . Aku tak layak bahagia . " Ayat jangan bangsat . (Orang kata perempuan cantik tak elok cakap benda - benda mencarut . Maafkan saya ! ) Bahagia , takde kena mengena dengan bentuk muka engkau . Bahagia bukan hanya dari segi mencari jodoh . Walaupun jodoh ternyata satu cara efektif menjadi bahagia , tapi dia bukan 100% tahu . Beberapa peratus yang lainnya boleh datang dari pelbagai sudut . Bahagia dengan kerjaya yang bagus , bahagia dikelilingi manusia - manusia yang epik . Bahagia berjaya menurunkan berat badan (Eh itu macam aku !) Gasaklah macamana sekalipun .

Engkau nak tahu , aku pernah jumpa manusia yang gembira melimpah ruah hanya dengan memandang satu tingkap ajaib dekat tempat kerja .  

Kebahagiaan sangat subjektif . Betul - betul milik Allah . Dia akan beri kepada sesiapa yang dia berkehendak . Engkau siapa , nak cakap tidak ? Senang kata , berlapang dada . Fikir yang indah - indah . Kebahagiaan datang tanpa perlu kau bersusah - payah . ><,

Satu lagi , jangan takut bermimpi . Tanpa impian , apalah kenyataan . Bukan ? Bermimpi , sejauh mana , setinggi mana , tak akan buat engkau rugi apa - apa . Bila dah bermimpi , pandai - pandailah nak merealisasikan . Barulah awesome .

"Bermimpilah, maka Tuhan akan memeluk mimpi-mimpimu."

(Arai, Sang Pemimpi).

Teruslah menjadi salah satu sumber kebahagiaan aku . Engkau pun tahu ! ><,

Dah . Babai !

12 comments :

Cik Lyeen said...

Bahagia impian setiap manusia. Mudah tapi manusia seringkali menyukarkannya. Nak mimpi byk2 supaya boleh aplikasi dlm hidup..HAHAHA

Nurmujahidah Ismail said...

i hope i am one of your blog fans yang inspire you :D

Cik Puan Bunga said...

@Cik LyeenTak salah bermimpi . Dengan bermimpi , kita sebenarnya membina bahagia . ><, Leen , nak lesung pipit !

Cik Puan Bunga said...

@Nurmujahidah IsmailTerima kasih ! ><, Rajin2 singgah ya !

Innanie | Ariffin said...

happiness.

something that no one can't see, and no one can't feel. unless you're being yourself! ;)

sekian quotes dari saya!

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinTau ah buat chambering . Sombong seh sekarang !

Fiza Noor said...

watak arai sangat awesome! suka.

watyz said...

bahagiakan hati sendiri lebih baik... :)

Miss Tasantek said...

setakat ni, muka pecah rumah dan hidup bahagia dengan anak dua ialah sepupu kau :) ahahahahaha...
sepupu kau yang suka pinjam buku doraemon kau tak reti nak pulang.

Cik Puan Bunga said...

@Fiza Noor"Zakiah Nurmala pastikan cair hatinya !" HAHA !

Cik Puan Bunga said...

@watyzYa , itulah ! ><,

Cik Puan Bunga said...

@Miss TasantekSapa weh sapa ? Anak dua ? Kau pregnant lagi ke wehh ??