Wednesday, October 31, 2012

Ada Apa Dengan Xaharis .

Assalamualaikum . Aku rasa , hampir majoriti bila tanya saja nama anak aku , benda first yang manusia tanya lepas aku bagitahu nama anak aku ialah "Apa makna XAHARIS ?" .

Killer question .

Dan bila aku bagitahu yang sebenarnya nama Xaharis tu tak ada apa - apa makna , confirm daripada sepuluh yang bertanya , enam orang mesti buat muka sambil buat remark annoying "Tak ada makna ? Tak eloknya bagi anak nama yang tak ada makna ." Selalunya aku sengih - sengih aje . Walaupun dalam hati kenyang makan sentap , luaran aku maintain cool kentang .

Aku tahu orang akan persoalkan kenapa beri nama anak , nama yang tak ada makna . Berjuta juta nama yang baik - baik dalam dunia , kenapa aku pilih nama Xaharis untuk anak aku . Nama penuh Adam , Adam Irfan Xaharis . Adam , nama nabi Allah yang pertama . Bukan setakat nabi Allah yang pertama , malah manusia pertama yang Allah ciptakan . Ulung . Adam , anak aku yang pertama . Bersempena kepertamaan itu , aku namakan dia dengan nama Adam . Lagi pulak Emak sangat berkenan dengan nama Adam . Sejak dia dalam perut lagi semua dah panggil dia Adam Adam dan dia sangat responsive dengan nama Adam . Irfan . Kebijaksanaan , kesyukuran , pengetahuan . Nama ini suami yang pilih . Dengan harapan semoga anak aku nantinya menjadi manusia yang berilmu . Kami suami isteri sepakat membawa berkat , bahawa apa yang terjadi sekalipun , Adam (Dan anak anak kami yang lain , insyaALLAH) akan kami sediakan pendidikan yang terbaik untuk mereka . Dunia dan akhirat , insyaALLAH . Dan dengan itu , Irfan , menjadi nama tengah untuk putera pertama kami .

Sampailah ke Xaharis . Sejak disahkan jantina baby yang bersinggahsana didalam perut aku yang comel , entah kenapa nama Zaharis tersebut - sebut di mulut . Tengah duduk lepak lepak sambil tengok TV , nanti secara tak sengaja aku sebut nama Zaharis kuat - kuat . Bangun tidur pagi , sambil bermalas - malasan , aku sebut lagi nama Zaharis . Rasa sangat sayang dan bertelepati dengan nama Zaharis . Aku cuba cari makna nama tu dalam buku - buku nama nama Islam yang baik , tapi tak jumpa maknanya . Cari dalam internet , pun tak ada juga . Tapi hati betul - betul dah tertambat dengan nama Zaharis . Bila disebut - sebut , nama Adam Irfan Zaharis sangatlah sedap disebut bersama . Cuma saja aje aku tukarkan Z tu kepada X . Motifnya mengada - ngada . Kehkeh .

Suami kata letaklah apa nama yang aku suka . Aku ada hak . Aku yang morning sickness , aku yang terboyot - boyot bawa dia hari hari selama sepuluh bulan , aku yang gemuk mengandungkan dia , aku yang sakit bersalinkan dia , suami kata , hak aku menamakan anak aku dengan apapun nama yang aku suka tak ada siapa boleh pertikaikan . Lama jugak aku berfikir sama ada nak letak ataupun tidak nama Xaharis tu dalam nama Adam . Dan akhirnya , aku ambil keputusan . Biarpun nama Xaharis tu tak ada makna , aku dan suami akan berusaha menjadikan nama itu nama yang bermakna untuk Adam . Xaharis tu diletakkan bukan untuk sia - sia . Dengan nama Xaharis itu insyaALLAH Adam akan menempa hebat . InsyaALLAH .

 Nama yang Nenek , Papa dan Mama beri .
Adam Irfan Xaharis Bin Hafizal . Jadi manusia hebat ya . InsyaALLAH .

Aku dan suami akan berikan yang terbaik untuk Adam , insyaALLAH . Berikan dia didikan , pelajaran dunia akhirat , kasih sayang yang epik untuk Adam . Aku akan buktikan yang walaupun nama Adam sebahagiannya hanyalah nama yang diberi berdasarkan mentah - mentahnya naluri seorang ibu , nama yang tak ada makna itu akan diingati manusia sejagat . InsyaALLAH , insyaALLAH . (Sebaknya aku rasa .)

Adam sayang , jangan rasa malu atau rendah diri ya . Nanti bila Adam sudah sekolah , atau bila - bila masa sahaja nanti , kalau ada yang tanya apa makna nama Adam , Xaharis tu , Adam jawab dengan bangga ya "Nama Xaharis itu tak ada apa - apa makna . Tapi nama Xaharis itu diberikan oleh seorang wanita yang saya tahu sangat sangat mencintai saya dan sanggup mati untuk saya . Emak saya ." Nama itu sudah sebati berdegup delari dengan degupan jantung kamu sayang , waktu kamu masih kecil dalam kandungan Mama . Mengalir senada dengan merahnya darah kamu . Satu dengan jiwa kamu . Nama itu , Mama yang beri sayang . Sewaktu jantung Mama dekat berdegup hampir ketelinga kamu , degupan jantung Mama menjadi muzik pertama yang kamu dengar . Ketika itulah nama itu , Mama sudah wasiatkan untuk kamu . Berbanggalah Adam . Berbanggalah . 

Ya Allah , Engkau jualah yang Maha Menilai hati .

Dah . Babai .

8 comments :

Cik Lyeen said...

assalamualaikum mak.:)
hahhaa..handsomenya xaharis ni...smoga mnjadi ank yg soleh..aamiin..:)

Cik Puan Bunga said...

@Cik LyeenWaalaikumussalam Cik Lyeen . Alhamdulillah . Insyaallah . Amin ya rabb ! :3

Rai Ourkizuna said...

anyway..ko panggil dia adam kan.. ok la tu..kalau nama ada makna macam mana sekali pun..

nama muhammad..panggilnya mat tempe.. takde makna jugak..

atIEsAyAnGkAmU said...

sgt unik name tuh...xaharis..
moga menjadi anak yg soleh dan maintain hencem...hehe...

Cik Puan Bunga said...

@Rai OurkizunaSobsob sejukkk hati aku dengar kau cakap macam tu ! Huuuu !

Cik Puan Bunga said...

@atIEsAyAnGkAmUAmin ya rabb ! :3 Terima kasih ! :3

nur easy said...

Semoga terkabul doa emak utk anaknya... adam y hebat :-)...

Cantiklah baju adam, beli mana ya?

Cik Puan Bunga said...

@nur easyAmin ya rabb ! :) Baju tu Pakngah Adam beli di Bandung ! :D