Tuesday, October 2, 2012

Untuk Imam Ku.

Assalamualaikum .

Abang , hari ni saya balik lambat . Ah , bukan hari ini saja . Sudah beberapa bulan kebelakangan ini , waktu petang saya bukan lagi hak milik Abang dan Adam . Saya balik lambat . Kadang - kadang Maghrib baru saya sampai dengan bau yang dah macam longkang . Abang tak pernah merungut masa yang saya luangkan untuk Abang dan Adam semakin berkurangan . Abang kata ,asalkan saya ikhlas berkerja , Abang redha . Yang saya ini dikongsi dengan anak bangsa .

Oh , kembali kepada cerita saya pulang lambat tadi . Saya pulang dan saya lihat Abang terbaring di dapur dengan muka yang pucat .Saya pegang dahi dan badan Abang . Sejuk sangat . Emak kata Abang dari pagi sakit begitu . Muntah - muntah . Melayang - layang . Riak muka saya bertukar risau . 

"Kenapa tak bagitau , Lina ?"
Abang senyum , mata Abang masih terpejam .
"Abang tak mahu kacau Lina bertugas . Lina kena hantar budak Koir . Banyak kerjanya "
Macam mahu mengalir air mata saya . Terbayang saya di Dewan tadi bergelak ketawa , berposing sana sini , berbahagia dengan kawan - kawan dan anak murid . Tak terlintas langsung yang suami saya sedang sakit di rumah . Saya seka mata yang mula bertakung. Kerja saya bukan susah tadi sebenarnya . Langsung tak buat saya berpeluh . Saya pegang kedua tangan Abang .
"Abang , kita ke klinik ya ." Abang mengangguk lemah .

Sepanjang perjalanan , Abang diam saja . Saya buka lagu Justin Bieber kuat - kuat . Saya sengaja sebenarnya . Saya mahu Abang tegur saya , atau marahkan saya sebab buka lagu kuat - kuat . Tapi tidak . Abang diam . Bila lagu Justin Bieber sudah habis , baru Abang suruh saya perlahankan volume . Bila saya tanya kenapa baru sekarang mahu saya kurangkan volume , abang jawab ,
"Lina suka lagu Justin Bieber ." Ya Allah . Saya seperti mahu menampar muka sendiri . Dalam keadaan Abang yang sakit , saya masih mahu menduga sabarnya . Abang terus diam . Muka Abang pucat . Abang bersandar dan memejam mata .

Saya terbayang layanan Abang sewaktu saya yang sakit . Sekejap - sekejap Abang bangun dan rasa dahi saya . Panas ataupun tidak . Sekejap - sekejap Abang picit badan dan kepala saya . Bila saya merengek - rengek mahu itu mahu ini , saya tak pernah dengar Abang mengeluh . Apapun , Abang akan bangun dan ambilkan untuk saya . Abang suapkan saya ubat , Abang tuamkan dahi saya , Abang kucup dahi saya untuk pastikan saya selesa sepanjang masa . Abang masakkan makanan yang saya suka , Abang belikan saya apa saja yang saya minta . Abang pakaikan saya stoking dan baju tebal . Abang selimutkan saya supaya saya tidak kesejukan . Saya ? Cuma tahu merengek , merengek , marah - marah bila apa yang saya minta lambat sampai . Abang ? Terus sabar melayan karenah saya .

Abang akan kejutkan saya bersolat , tunggu saya siap solat , dan bila saya sudah siap bersolat , Abang akan picit kepala saya dan teman saya sampailah saya tertidur semula . Abang , betul - betul buat saya seperti seorang Puteri Raja . Ya Allah .

Saya pandang Abang yang masih memejam mata .

"Abang ."
Abang buka mata . Bibir Abang menguntum senyum .
"Kesian Abang ." Kata saya .
"Tak apalah . Abang bukan selalu sakit ." Jawab Abang ringkas . Berbanding saya yang selalu merungut kalau sakit . Abang dengan saya jauh beza . Abang baik sangat . Terima apa saja dengan redha . Abang selalu bersangka baik dengan Allah . Abang sangat penyabar . Abang selalu redakan kemarahan saya . Abang sentiasa ada rasional untuk semua perkara . Saya pegang tangan Abang kuat - kuat . Abang masih pejam mata . Sekejap - sekejap Abang mengaduh loya .

Hampir sampai ke klinik , Abang minta saya berhenti ditepi jalan . Abang muntah sebanyak - banyaknya . Saya urut - urut belakang Abang . Abang minta air . Abang cuci muka dan terus duduk semula dalam kereta . Hampir 10 minit duduk , Abang bangun melangkah masuk ke dalam klinik . Saya turuti langkah Abang . Abang uruskan pendaftaran . Saya mahu uruskan , Abang kata tak mengapa . Abang masih ada upaya . Abang suruh saya duduk . Saya penat , katanya . Sudah mendaftar , Abang duduk selah saya . Automatik , saya sandarkan kepala di bahu Abang . Abang yang sakit , tetapi kenapa saya yang mencari kekuatan di bahu Abang ? Lama saya rehatkan kepala . Saya penat juga sebenarnya . Saya pandang wajah Abang yang tenang menunggu doktor . Saya usap kepala Abang . Abang senyum .

"Kesian Abang !" Ujar saya untuk kesekian kalinya . Wajah Abang tenang . Sampai giliran Abang , Abang masuk sendirian . Abang kata tak mengapa . Berehatlah , katanya kepada saya . Sumpah demi Allah , pada ketika itu saya sungguh merasa tidak berguna .

Sepanjang perjalanan pulang dari klinik , Abang sungguh tidak bermaya . Saya terbayang satu persatu pengorbanan Abang untuk saya . Saya tak akan terbayar , Abang . Saya terhutang banyak budi dan kasih sayang dengan Abang. Sewaktu Abang sakitpun Abang masih memanjakan saya . Abang , apalah saya tanpa kasih - sayang Abang . Saya merasa diri sendiri hanya menyusahkan Abang . Saya tak berupaya menjalankan tanggungjawab saya menjaga Abang ketika sakit .

"Tak mengapa ." Kata Abang . 

Tak mengapa . Dan saya menangis di dalam hati .




Abang ,
Saya mahu Abang yang menemani saya sampai ke akhir hayat saya . Menjaga saya , menyayangi saya , mencintai saya sampailah kita sama - sama tua dan berkedut . Saya mahu Abanglah yang menjadi Imam saya untuk selama - lamanya . Di dunia dan di akhirat . Saya sangat sayangkan Abang . Tak terhitung .

Tak gunanya saya kerana tak dapat menjaga Abang . Abang suruh saya berehat . Abang takut saya penat . Abang taknak saya letih . Ya Allah , Subhanallah . Abang , Abang suami lindungan kaabah . Ya Allah , Kau rahmatilah suami Hamba Ya Allah . Kau limpahkanlah kasih sayang Mu yang tiada taranya untuk suami Hamba . Hiasilah hatinya dengan sifat - sifat mahmudah , Kau damaikanlah hatinya dengan rasa tenang dan redha . Limpahkanlah rezeki Mu untuk suami Hamba Ya Allah . Hamba sesungguhnya amat menyintainya Ya Allah . Jadikanlah Hamba ketua bidadari untuknya di Syurga Mu nanti Ya Allah . Amin Ya Rabb .

Saya dedikasikan hati dan cinta saya untuk Abang , selamanya .

Yang benar , 
Makmum mu , suami . Ibu kepada anak (Anak - anak ) mu .

13 comments :

Innanie | Ariffin said...

Akak kena jugak jadi isteri yang terbaik buat Abg Izal, sebab Allah dah bagi yang terbaik buat akak! ;)

Rozieta Rafar said...

cikgu.. bertuah tau dapat suami macam tu. jaga suami baik²... ^__^

imantizz_truper said...

haa,comelnya..moga syurga milik kalian!
betul la cakap mak saya,kalau kita bergelak sakan,mesti lepas tu kita akan nangis...^_^

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinInsyaALLAH . Sedang berusaha !

Cik Puan Bunga said...

@Rozieta RafarInsyaallah . Dijaga dengan penuh kasih sayang . :')

Cik Puan Bunga said...

@imantizz_truperAmin . Makbul doanya ! :')

Nurmujahidah Ismail said...

tahniah cikgu,,, suka sangat kalau dapat suami cam suami cikgu,, moga bahagia ke syurga,, amiin,,

Khalilah MNor said...

Dah lama tak baca novel... Entry ni buat saya rasa mcm baca novel... *penuh penghayatan* Semoga kasih sayang kan kekal sentiasa...:) Semoga berbahagia selalu. InsyaAllah~

Cik Puan Bunga said...

@Nurmujahidah IsmailInsyaallah . Didoakan ! ><,

Cik Puan Bunga said...

@Khalilah MNorTerima kasih . Terima kasih . Amin . InsyaALLAH ! ><,

Miss Tasantek said...

jadilah yang terbaik. aku pon ingatkn diri aku juga. :)

kadang2 emosi kita tak terkawal. yang menadah..suami.

aku rasa kelahiran Disember 1981 memang begitu kan. sabar manjang...

Cik Puan Bunga said...

@Miss TasantekSangat beruntung kita !

Cik Puan Bunga said...

@Miss TasantekSangat beruntung kita !