Monday, December 31, 2012

365 Hari Sepanjang 2012 + Resolusi 2013

Assalamualaikum. Alhamdulillah. Hari ini hari terakhir dalam tahun 2012. Semoga Allah beri aku kesempatan untuk buka mata dan melompat bintang pada hari esok. 1 Januari 2013. InsyaALLAH. 365 hari sepajang 2012. Setiap kali tahun baru, aku suka muhasabah diri sendiri. Sepanjang tahun, adakah aku cukup cemerlang untuk dilabel sebagai manusia gemilang atau aku cuma menambah satu tahun hidup lagi yang sia-sia.

2012 , pada aku adalah antara tahun yang sangat awesome sepanjang aku hidup. Walaupun dari segi kerjaya tak ada sebarang pencapaian yang boleh buatkan boss aku tersenyum bangga, tapi kalau dari segi kehidupan, 2012 not bad juga. Banyak juga moment-moment mahal yang sempat aku rembat sepanjang tahun. Alhamdulillah. Syukur. Allah beri juga aku peluang untuk merasa bahagia. Amin. Walaupun misi mustahil menguruskan badan tidak tercapai dengan jayanya, tapi menurut masyarakat kampung aku, aku dah kurus sikit. Hewhewhew!

Banyak kenangan dalam tahun 2012. Rasa macam nak simpan kenangan tu masuk dalam botol lepas itu jadikan dia keychain bawa kesana kemari jadi nanti bila-bila masa aku perlukan dia, aku just ambil botol yang berkenaan dan kenang kembali semua kemanisan itu. Ah! ><, Antara yang terpaling aku suka :

Bila bibit - bibit perkenalan antara aku dengan Innanie mula macam nak mesra-mesra. Lahaii sweet sangat aku rasa. Ada masa asyik kerja nak dating. Tak fikir masyarakat sekeliling dah. Rindu rinduan jadi kenang kenangan. Eh. Kemudian kenangan menyambut Hari Guru 2012 yang aku rasa terpaling happening dalam sejarah perkhidmatan menjadi seorang guru. Seumur hidup aku tak pernah ada anak murid menyanyi sambil main gitar depan mata engkau, rasa nak menitik airmata tapi disebabkan ketika itu aku sedang mengkontrol macho maka jatidiri kena kukuh. Hewhewhew.

Lepas itu ada satu kejadian yang maha sedih telah merenggut kebahagiaan aku yang sementara. Eceh. Drama. Kisah konflik aku dengan anak - anak murid yang terpaling aku sayang. Sobs. Bila rupa-rupanya aku ini dibenci dalam diam. Aku aje yang tak tahu. Aku ingatkan aku disayangi, rupa - rupanya. Sobss. Ah lupakan yang sedih-sedih. Haa 2012 juga bilangan anak sedara aku bertambah! --" Tambah lagi seorang cucu keturunan Isnin yang handsome kacak sedunia iaitu Muhammad Arrazi. Anak Makngah.

Ramadhan 2012 antara yang aku tak akan boleh lupa sampai bila - bila. Antara rahmat dan kurniaan Allah yang takkan aku lupakan. Menitik airmata bila hati yang lama membeku, dengan kuasa Allah, jalinan sillaturrahimnya bertaut kembali, tepat 24 Ramadhan 1433H. Allahu akbar. Allah Maha Besar. Hilang segala dendam ego yang bersarang. Sujud syukur aku. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Syawal tahun 2012 antara syawal yang terawesome sepanjang hidup bila anak - anak murid dan bekas anak-anak murid pakat-pakat datang berduyun kerumah. Subhanallah. Hilang rasa rindu. Meriah Syawal aku dengan kunjungan dia orang. Terima kasih tak terhingga. ><,

Tahun 2012 jugalah aku kenal dan mulai rapat dengan lelaki manis lagi puitis pernah aku kenal sepanjang hidup. Lelaki yang menghidupkan semula cinta aku kepada puisi dan penulisan. Manusia yang petah dialam maya tapi bila depan mata, diam sejuta bahasa. Zaimie Jamat ><, Juga bila seorang anak murid buat pertama kalinya hantar aku balik ke bilik guru. Lahaiii manisnya waktu itu. Sepanjang tahun, itulah kali pertama dia setuju hantar buku aku ke bilik guru, tanpa dipaksa. Eh ke ada paksa sikit. Hewhew!

Sambutan hari lahir aku untuk tahun 2012 juga adalah super cool! Bayangkan, tak pernah seumur hidup meja guru aku penuh dengan hadiah, teddy bear aje dapat sampai 6 biji. Itu belum lagi cokelat, gula-gula, perfume, lotion, kek, cupcakes. Ya Allah terharu rasanya dengan effort yang anak-anak murid aku buat. Memang sayang yang tak berbelah bahagilah! Yang lagi terharu bila ada yang sanggup hantar sendiri hadiah ke rumah. Subhanallah. Terima kasih Ya Allah. Terima kasih untuk rahmat kebahagiaan ini. Amin.

Percutian dengan family ke bumi Langkawi merupakan penutup ke'awesome'an 2012. 3 hari dua malam yang penuh dengan keterujaan, shopping sampai muntah-muntah dan yang bestnya dapat spend masa dengan suami dan family yang lain. Dan kemuncak segala-galanya adalah ketika keputusan PMR diumumkan. Alhamdulillah. Berbaloi usaha dan penat lelah selama ini mendidik , mengajar anak-anak bangsa. Semoga mereka menjadi anak-anak yang berjaya.

Kesimpulannya, tahun 2012 memang betul-betul sejarah dalam hidup aku. Tahun yang mengajar aku banyak erti hidup, sabar, redha dan kasih sayang yang tiada batasan. Tahun yang banyak memberikan aku yang pahit juga yang manis. Yang mengajar aku bahawa hidup ini sentiasa penuh dengan dugaan dan kita, kena selalu kuat untuk hadapi semua tu. Dan Alhamdulillah. Aku dah hadapi semua tu. Terima kasih Ya Allah untuk nikmat kebahagiaan sepanjang 2012.

Untuk tahun 2013 ni, aku mengharapkan agar aku dapat mengubah diri menjadi seseorang yang lebih matang. Kusut jugak bila orang asyik bash kata aku tak matang, macam budak-budak. --" Sedih. Walaupun kematangan itu sesuatu yang subjektif, aku akan cuba perbaiki diri dan mematangkan diri tanpa mengubah apa-apa. Jadi diri sendiri. InsyaALLAH. 2013 ni jugak aku nak berazam untuk solat diawal waktu jika tak ada apa-apa halangan, aku nak menutup aurat dengan sempurna dan aku nak menjadi isteri yang baik, solehah kepada suami. Juga Mama yang mithali untuk Adam Irfan Xaharis. Lebihkan simpanan, dari segi kewangan , merancang perbelanjaan dan melangsaikan hutang - hutang.

Dari segi kerjaya, aku akan cuba sedaya upaya untuk berkerja dengan lebih amanah dan bertanggungjawab demi rezeki yang barokah, mendidik anak bangsa dengan lebih baik, kurangkan bergossip yang tak ketahuan hala dan bergaul dengan manusia - manusia positif serta mampu mendekatkan aku kepada Allah dan menambahkan kecintaan aku pada agama Insyaallah. Ya Allah, kau bantulah setiap langkahku Ya Allah.
Selamat tahun baru untuk semua pengunjung dan pembaca setia Geek In The Pink. Terima kasih kerana terus setia dengan blog ni walaupun isi kandungan dia macam hmm hmmm. Okay tak payah cakap. Aku sangat- sangat hargai. Meh peluk meh. Semoga tahun baru ni menjadikan kita manusia yang lebih baik, beriman dan bertanggungjawab dariapada yang lepas - lepas. Amin ya rabb. InsyaALLAH.




Nah. Tengok muka comel ini puas - puas! Ekekeke!

Sampai jumpa lagi di tahun hadapan!

Babai 2012! Selamat datang 2013!

Dah. Babai!

8 comments :

Innanie | Ariffin said...

oh my Allah, kita terletak sebagai memori sweet nombor satu. ok, ini sweet!!!

Asyraf Arif said...

Happy New Year missy! Jumpa lagi pada tahun hadapan! Stay cool and never give up in everything what you're gonna do. Lots of love!

Asyraf Arif

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinCinta mati! ><,

Cik Puan Bunga said...

@Asyraf ArifThank you, love! I am so thankful I have you in my life. My happiness! Thank you! ><,

A Z M I E D A said...

semoga 2013 menemui kita dengan lebih baik :)

Cik Puan Bunga said...

@A Z M I E D AAmin InsyaALLAH! :D

Puan ddJaafar said...

comelnya blog CPB sekarang.suka sangat.

Cik Puan Bunga said...

@Puan ddJaafarTerima kasihhhh! ><,