Wednesday, October 31, 2012

Ada Apa Dengan Xaharis .

Assalamualaikum . Aku rasa , hampir majoriti bila tanya saja nama anak aku , benda first yang manusia tanya lepas aku bagitahu nama anak aku ialah "Apa makna XAHARIS ?" .

Killer question .

Dan bila aku bagitahu yang sebenarnya nama Xaharis tu tak ada apa - apa makna , confirm daripada sepuluh yang bertanya , enam orang mesti buat muka sambil buat remark annoying "Tak ada makna ? Tak eloknya bagi anak nama yang tak ada makna ." Selalunya aku sengih - sengih aje . Walaupun dalam hati kenyang makan sentap , luaran aku maintain cool kentang .

Aku tahu orang akan persoalkan kenapa beri nama anak , nama yang tak ada makna . Berjuta juta nama yang baik - baik dalam dunia , kenapa aku pilih nama Xaharis untuk anak aku . Nama penuh Adam , Adam Irfan Xaharis . Adam , nama nabi Allah yang pertama . Bukan setakat nabi Allah yang pertama , malah manusia pertama yang Allah ciptakan . Ulung . Adam , anak aku yang pertama . Bersempena kepertamaan itu , aku namakan dia dengan nama Adam . Lagi pulak Emak sangat berkenan dengan nama Adam . Sejak dia dalam perut lagi semua dah panggil dia Adam Adam dan dia sangat responsive dengan nama Adam . Irfan . Kebijaksanaan , kesyukuran , pengetahuan . Nama ini suami yang pilih . Dengan harapan semoga anak aku nantinya menjadi manusia yang berilmu . Kami suami isteri sepakat membawa berkat , bahawa apa yang terjadi sekalipun , Adam (Dan anak anak kami yang lain , insyaALLAH) akan kami sediakan pendidikan yang terbaik untuk mereka . Dunia dan akhirat , insyaALLAH . Dan dengan itu , Irfan , menjadi nama tengah untuk putera pertama kami .

Sampailah ke Xaharis . Sejak disahkan jantina baby yang bersinggahsana didalam perut aku yang comel , entah kenapa nama Zaharis tersebut - sebut di mulut . Tengah duduk lepak lepak sambil tengok TV , nanti secara tak sengaja aku sebut nama Zaharis kuat - kuat . Bangun tidur pagi , sambil bermalas - malasan , aku sebut lagi nama Zaharis . Rasa sangat sayang dan bertelepati dengan nama Zaharis . Aku cuba cari makna nama tu dalam buku - buku nama nama Islam yang baik , tapi tak jumpa maknanya . Cari dalam internet , pun tak ada juga . Tapi hati betul - betul dah tertambat dengan nama Zaharis . Bila disebut - sebut , nama Adam Irfan Zaharis sangatlah sedap disebut bersama . Cuma saja aje aku tukarkan Z tu kepada X . Motifnya mengada - ngada . Kehkeh .

Suami kata letaklah apa nama yang aku suka . Aku ada hak . Aku yang morning sickness , aku yang terboyot - boyot bawa dia hari hari selama sepuluh bulan , aku yang gemuk mengandungkan dia , aku yang sakit bersalinkan dia , suami kata , hak aku menamakan anak aku dengan apapun nama yang aku suka tak ada siapa boleh pertikaikan . Lama jugak aku berfikir sama ada nak letak ataupun tidak nama Xaharis tu dalam nama Adam . Dan akhirnya , aku ambil keputusan . Biarpun nama Xaharis tu tak ada makna , aku dan suami akan berusaha menjadikan nama itu nama yang bermakna untuk Adam . Xaharis tu diletakkan bukan untuk sia - sia . Dengan nama Xaharis itu insyaALLAH Adam akan menempa hebat . InsyaALLAH .

 Nama yang Nenek , Papa dan Mama beri .
Adam Irfan Xaharis Bin Hafizal . Jadi manusia hebat ya . InsyaALLAH .

Aku dan suami akan berikan yang terbaik untuk Adam , insyaALLAH . Berikan dia didikan , pelajaran dunia akhirat , kasih sayang yang epik untuk Adam . Aku akan buktikan yang walaupun nama Adam sebahagiannya hanyalah nama yang diberi berdasarkan mentah - mentahnya naluri seorang ibu , nama yang tak ada makna itu akan diingati manusia sejagat . InsyaALLAH , insyaALLAH . (Sebaknya aku rasa .)

Adam sayang , jangan rasa malu atau rendah diri ya . Nanti bila Adam sudah sekolah , atau bila - bila masa sahaja nanti , kalau ada yang tanya apa makna nama Adam , Xaharis tu , Adam jawab dengan bangga ya "Nama Xaharis itu tak ada apa - apa makna . Tapi nama Xaharis itu diberikan oleh seorang wanita yang saya tahu sangat sangat mencintai saya dan sanggup mati untuk saya . Emak saya ." Nama itu sudah sebati berdegup delari dengan degupan jantung kamu sayang , waktu kamu masih kecil dalam kandungan Mama . Mengalir senada dengan merahnya darah kamu . Satu dengan jiwa kamu . Nama itu , Mama yang beri sayang . Sewaktu jantung Mama dekat berdegup hampir ketelinga kamu , degupan jantung Mama menjadi muzik pertama yang kamu dengar . Ketika itulah nama itu , Mama sudah wasiatkan untuk kamu . Berbanggalah Adam . Berbanggalah . 

Ya Allah , Engkau jualah yang Maha Menilai hati .

Dah . Babai .

Sunday, October 28, 2012

Aidiladha 1433H . Berkorban Diet Demi Makanan Yang Sedap Sedunia

Suami selalu kata tajuk entry aku macam karangan Bahasa Melayu SPM . Panjang sangat . Ah , abaikan . Assalamualaikum kawan - kawan . Aku type entry ni sambil mulut masih lagi terasa - rasa rendang daging Emak yang ferghh ! sumpah awesome sedunia . Makan tengahari tadi masak sambal telur pecah , combine dengan nasi putih panas - panas featuring rendang daging Emak . Walaupun dah 3 hari Aidiladha berlalu , rendang Emak masih tiptop lagi bawah tudung saji . Sedap!

Aidiladha tahun ini agak exciting bagi aku . Sebab Abah kata nak bakar lemang ini tahun . Bagi budak kampung yang mengaku urban macam aku ni , lemang adalah sesuatu yang rare . Selalu kalau raya , Emak masak ketupat . Jadi bila Abah announced tahun ini ada penambahan lemang dalam menu hari raya , wajiblah aku excited sampai tak tidur malam . Perut aku lagi selekeh . Siap dah membayang - bayang betapa sedapnya lemang tu nanti berlumba - lumba mengisi ruang ruang kosong dalam perut setokin aku .

Selalu , tanpa pernah gagal , bila time raya , memang jangan mimpilah aku sok sok nak diet . Memang ke longkanglah diet aku . Kalau dah makanan terhidang satu meja siap dengan lauk pauk yang memang menjadi kegilaan dan ketagihan aku setiap masa i.e rendang daging , sambal kacang , ayam goreng , sambal tumis , mana nak ingat lagi diet diet ni semua . Waktu makanan berlumaba lumba masuk perut dengan rakusnya , dalam otak memang pasrah dah redha . Siap ada caption lagi , "Lepas ini jogging ! Lepas ini jogging!" Tapi itu mitos ajelah sebab bila dah kenyang , masing - masing capai bantal berkubang depan TV . Dan nanti bila badan dah gemuk barulah nak menyesal . Ah , cycle kehidupan aku memang begitu . Makan - gemuk - menyesal - makan . 

Lemang Abah dengan rendang Emak . Dua dua ini masuk dalam perut entah berapa kali entah !
Ketupat . Menu wajib dipagi raya . Kalau tak , kami adik beradik mogok lapar depan peti sejuk .
Kuih Samperit Emak buat . Rasa dia creamy sangat sangat . Sedap ! Ah aku semua pun sedap !

Pagi raya , rutin yang mesti aku buat , siapkan suami untuk solat sunat hari raya . Aku sangat suka . Ambilkan baju dia , kain dia yang aku dah siap siap gosok malam sebelumnya , ambilkan songkok , pakaikan atas kepala . Yang ditunggu - tunggu mestilah tolong suami butangkan baju Melayu . Rasa sangat sangat diperlukan . Nanti suami tersenyum simpul sambil aku potpetpotpet berleterkan yang entah hapa hapa . Bila suami sudah kacak , melambai - lambai pula dari atas motor . Isterinya padahal mandi pun belum . Kehkeh . Suami pergi solat , aku siap - siapkan Adam sambil siapkan diri sendiri . Nanti sama - sama tunggu suami pulang dari solat , makan sama - sama dengan ahli keluarga yang lain . Perasaannya syurga , tahu . 

Ini manusia kacak mintak dipuji . Kata bapaknya , sebiji perangai aku . Eh .
Sebenarnya aku nak tunjuk lemang . Sumpah , aku nak tunjuk lemang . Bukan tayang muka . LOL

Alhamdulillah . Tahun ini , Aidiladha tahun ini , banyak benda yang aku dah belajar . Orang kata , Aidiladha ni eloklah berkorban . Walaupun aku tak korban lembu , banyak juga yang aku korbankan . Korban perasaan , korban ego contohnya . Semua tu , insyaALLAH dapat membantu aku jadi manusia yang lebih baik . Menjadi manusia yang lebih MATANG . InsyaALLAH .

Aku nak sambung makan rendang Emak .

Bebaiiii !

Monday, October 22, 2012

Buat Perangai Bongkak Sekali - Sekala


Selesai santap dengan teman sepermainan dan dua orang hulubalang istana yang kacaknya boleh buat jiwa aku berterabur dan terpaksa dikutip satu persatu , sambil aku melakukan cubaan mengeluarkan cili yang terselit - selit dekat celah gigi , aku bagi isyarat tangan dekat staff Old Town Cafe , BPMall Batu Pahat . "Bil , dik ! " Aku tengok staff tu buat muka separa tak puas hati . Mungkin sebab aku menganggu kekhusyukan dia mengelap meja , atau mungkin aku menganggu imaginasi dia berdating dengan makwe yang baru ditackle dekat Facebook malam tadi , ah mana aku tau . Yang aku tau , dia buat muka celaka dekat aku .

Sambil menghampiri meja , aku dapat rasa aura tak puas hati dia semakin membara - bara . Aku cuba watlek . Aku kan perempuan cantik yang penuh dengan adab sopan . Siap senyum lagi .
"Kak , ni kan dah tulis kat atas resit ni jumpah dia berapa . Akak bayar dekat sana la ! " Peh aku kena sound . Depan hulubalang - hulubalang istana kacak , aku kena sound . Aku pandang teman sepermainan macam orang tongong . Bunyi cengkerik berkumandang dalam otak . Aku pandang resit atas meja yang ada tulisan cakar khinzir (Tak main ah cakar ayam) tulis situ RM64. 30 .
"Akak tau dik , akak cuma panggil awak sebab nak bayar ." Tengok , tengok . Aku masih berdiplomasi . Padahal dalam hati dah panas sejuk panas sejuk tak keruan . Sebenarnya aku tengah tahan marah . Tapi macam biasa , perempuan cantik watlek dulu .
"Alaa akak ni , ha bolehlah sini saya bayarkanlah ". Dia ambil duit aku sambil berlalu menuju ke kaunter . Dengan muka mintak kaki , sekali pakej dengan pendek gemuk tak kacak muka berjerawat ketiak tak pernah sapu deodoran lagi dengan hair cut yang ala ala Nepal , boleh pulak staff Old Town ni nak belagak diva dengan aku .

Aku sabar . Tunggu nanti masa dia pulang duit baki .

"Dik , tanya sikit . Ni service charge dekat sini ni bayar untuk apa dik ?" Aku tanya dia sambil jari - jari gebu aku tunjuk tunjuk dekat resit , area service charge . Staff Old Town muka mintak penampar tadi terkulat - kulat .

"Err ni saya tak tau kak , ni memang dah ada .." Belum sempat dia habiskan ayat dia , aku bagi dia ceramah kesedaran sivik kaw - kaw punya .

"Dik , ni charge ni untuk services yang awak bagi dekat sinilah . Macam tadi akak suruh kau bayar tu bukan free - free tau dik . Itu berbayar tu . Bukan saja - saja . Kau tak boleh cakap dengan akak macam tadi tu , dik . Akak customer . Customer is always right , okay ?" Aku tengok muka dia dah macam lepat pisang basi . Penyek lagi meloyakan . Aku tau dia palat . Dia tunduk sambil terpisat - pisat . Dengan satu motion dan aura penuh kedivaan , aku capai handbag dan terus keluar dari Old Town Cafe sambil teman sepermainan dan hulubalang - hulubalang istana mengekor dengan setia .

Moral cerita : Biar tak kacak , perangai jangan macam celaka .

Moral cerita kedua : Customer kena tahu hak - hak mereka .

Moral cerita ketiga : Aku bukan selalu buat perangai bongkak macam ni . Aku perempuan cantik yang penuh adab sopan .

Dah . Babai !

Sunday, October 21, 2012

Perbualan Antara Aku Dengan Lelaki Hot Yang Soleh

Assalamualaikum . Kuma sangat annoyed kalau aku panggil dia lelaki hot . Nanti Kuma akan buat muka sambil mencebik - cebik . "Apa aku hot , kaulah hot ! " kata Kuma tak mahu mengalah setiap kali aku menganjing dia hot hot . Sebenarnya aku saja - saja aje bergurau dengan Kuma . Kuma kalau buat muka tahan malu , kacak habis . Dan muka kacak Kuma kalau jual tepi jalan memang laku macam goreng pisang panas .

Kuma memang sesuatu . Nak kata Kuma tinggi budi bahasa , kalau datang angin PMS dia , dia punya tahap annoying lagi dahsyat daripada Kim Kardashian . Kalau bab menganjing pun Kuma boleh tahan . Kuma suka cakap Justin Bieber tu perempuan , ini aku paling pantang . Tahan sabar aje aku kalau Kuma sentuh isu - isu sensitif macam isu cinta mati aku dengan JB . Mulut Kuma boleh tahan laser , macam Mak Jemah . Sekali Kuma buka mulut , memang rasa nak tendang - tendang aje muka dia . Tapi entah kenapa , Kuma jadi gilaan . Rebutan . Dambaan wanita - wanita kecik besar tua muda . Mana Kuma pergi , mesti ada yang tertambat hati . Kuma aje jual mahal , Kuma kekalkan status single agak lama jugak . Tapi aku tahu , Kuma dulu ada sejarah hati jugak . Cuma Kuma jarang nak buka mulut pasal benda ni .

"Banyak hati aku kena jaga ." Kata Kuma . Selalunya Kuma yang start buat dialog dulu kalau bab - bab hati ni .
"Apasal pulak ?" Aku saja buat - buat tak faham . Padahal , aku arif dan sedia maklum . Kuma kalau tak kusut pasal cinta , dia tak akan buka suara .
"Iyelah . Sana sini aku kena jaga hati orang . Aku sakit hati bila fikirkan kenapa orang nak sangat dengan aku ni . Apa entah yang aku ada ." Keluh Kuma . Serious . Aku rasa nak terajang Kuma dekat - dekat situ jugak . Kaki dah menggigil . Tapi aku buat muka comel . Layan perasaan Kuma .
"Kau ni dambaan wanita . Kau ni , dambaan dia ." 'Dia' dekat sini merujuk kepada sejarah hati Kuma yang kini dengan setianya menjadi penunggu hati Kuma yang setia .
"Aku sedikit semak dengan semua yang berlaku . Aku bukan nak berlagak macam Rockstar . Aku cuma rasa belum sampai masa aku nak deal dengan semua - semua ni . Jalan apa yang tinggal untuk aku , yang aku ada?."

Dari riak wajah Kuma , aku tahu dia sakit . Sakit dalaman . Sakit tuan . Hati aku berdecit . Kasihannya Kuma . Kenapalah sampai sekarang dia tak tahu betapa istimewanya dia , betapa rarenya Kuma . Ah , Kuma . Tak habis - habis pening kepala fikir kenapa dia menjadi dambaan wanita . Masalah Kuma , dia terlalu mahu menjaga hati . Hati sana sini semua dia nak jaga , tapi hati aku selaku kawan dia , dia pandang sipi - sipi aje . Cis kau , Kuma !

"Kuma , kau kena buat sesuatu , boi . Buat keputusan . Jangan buat perempuan tunggu kau . Lagi lama dia menunggu lagi desperate dia akan jadi , lagi rimas dia pada kau , lagi murah nanti cintanya , boi ".

"Habis aku kena buat apa ? Terima dia ? Balik pada dia ? Setelah apa yang aku hamburkan pada dia ? Aku tak mahu buat kerja gila !" Kuma buat muka . Ah memang kepakaran kau , Kuma buat muka time kau kusut . Memang menambat hati betul !

"Habis , apa kata hati kau ? Apa yang kau rasa dalam hati ?"

"Aku taknak pilih apa - apa . Sebab aku belum rasa sampai masanya . Aku mahu kejar cita - cita ." Aku pandang wajah Kuma dalam - dalam . Tenang . Aku tahu Kuma bercakap straight dari hati . No belok - belok . Dan aku dapat melihat riak penat , penat jiwa diwajah Kuma . Kuma penat . Penat menjadi seseorang yang bukan dirinya . Penat memuaskan hati semua orang . Penat menjadi yang terbaik . Penat menidakkan apa yang dia rasa selama ini .

"Apa harapan kau , Kuma ? Apa harapan kau pada manusia yang kelak menjadi suri dalam hidup kau ?"

Kuma diam . Lama baru dia bersuara . "Aku punya harapan . Harapan mahu menikmati sayang selepas nikah , yang aku rasa akan jadi lebih lebih indah . Aku mahu memilik dan dimiliki . Aku mahu memunya . Aku mahu istimewa . Aku mahu mencari zaujah yang memahami diri aku , walaupun aku tahu itu ciri yang terpaling leceh . Siapa yang mahu faham aku , aku cerewet . Aku mahu yang didikan agamanya mantap . Tahu jaga diri . Aku juga mahu yang sedap dipandang mataku . Biar indah dimataku , mataku . Dan aku mahu yang sanggup susah dan senang bersama aku . InsyaALLAH . " Itu dia . Kuma bersuara . Aku jadi diam . Kuma sungguh ikhlas dalam butir - butir ucapannya . Dan aku semerta tahu itu datang dari hatinya yang luhur . Besar harapan Kuma . Mahu membina keluarga yang sakinah .

"Aku doakan ." Jawabku pendek .

"Jadi kiranya sekarang kau sudah tahu bukan , kenapa ini semua mengusutkan aku ?" Tanya Kuma . Aku mengangguk .

"Cinta itu menguatkan , boi . Kerana itu memang sifatnya . Kalau dia mengusutkan , itu soheh bukan cinta namanya ." Aku berceramah sedikit . Sedikit saja . Dengan Kuma , aku rasa aku tak layak berceramah . Kuma lebih arif . Kuma tersenyum sedikit . Kuma bangun , lalu melabuh ditingkap rumah . Pandangannya dilontar sejauh saujana .

Ingat lagi , kenapa diawal cerita tadi aku terpaling ingin menerajang Kuma tanpa belas kasihan ? Sebab , Kuma langsung tak mengerti kenapa dirinya begitu didambakan wanita . Kenapa cintanya ditagih , kenapa hatinya bermatian cuba diraih . Kerana Kuma lelaki hot yang soleh . Kuma terpelihara . Bersih dan murni . Membersih dan memurnikan . Riak wajahnya yang penuh iman dan bercahaya , siapa yang tidak tertambat hatinya ? Masa lapang diisi dengan mengaji , solat diawal waktu , habluminallah , habluminannas . Dia berjalan membawa aura . Aura kehebatan yang terpancar dari dalam hati terus kewajah lalu tumpah melata dibumi Allah Yang Esa . Dan Kuma masih terus - terusan bertanya , apa yang dia ada . Memang nak kena kaki kau ni !

Tiba - tiba Kuma mengalih wajah . Pandangan matanya tepat ke mata aku .

"Aku mahu berhenti memilih , boi . Aku mahu ambil jalan kejayaan . Cinta , ah nanti sampai masanya dia kan datang mencari aku . Tapi bukan untuk sekarang !" Yakin sungguh nampaknya . Matanya bercahaya . Aku mengangguk sambil membalas dengan senyuman .

Kawan , aku doakan . Aku tahu, diluar sana ada wanita solehah yang Allah sediakan untuk menjadi zaujahmu didunia dan diakhirat . Yang sekarang dengan tawadhuknya sedang mempersiapkan diri dan imannya untuk menjadi pendamping teman menyejuk mata dan hati kau , yang sedang memantapkan ilmu agamanya , yang sedang memperbaik amalan hariannya , yang sedang mengalun lunak bacaan ayat - ayat sucinya , yang sedang memperlengkapkan bekalan untuk menemani setiap langkah - langkahmu ke syurga . Akan ada satu mujahadah untuk mu, Kuma . Lelaki hot yang soleh .

Dah . Babai

Thursday, October 18, 2012

Sebenarnya Dia Itu Sudah Penat .

Assalamualaikum . Ya Allah . Subhanallah .

Aku penatnya menjaga hati manusia . Aku lebih rela mencangkul daripada kerja nak jaga hati manusia yang lembik dia macam jelly . Tahu jelly ? Lembik , polos . Goyang - goyang sikit , kalau jatuh atas lantai . Ah , gasak . Memang kau boleh kutip balik . Tapi bentuk dia dah tak sama macam sediakala lah . Kadang - kadang lekat habuk sudah . Ah , jaga hati manusia memang susah . Aku angkat tangan dua - dua belah . Aku tak sanggup .

Aku berusaha , tahu . Sedaya upaya . Nak puaskan hati semua pihak . SEMUA . Orang kata A , aku kata "Baik Encik , A lah dia !" Orang kata B , walau hati aku meronta - ronta tak suka , aku tundukkan kepala , angguk - angguk sambil kata "Baik Encik , B lah dia !" Kadang - kadang aku menjerit - jerit melolong - lolong dalam hati , keengganan . Tapi aku layankan jugak , turutkan jugak apa yang orang nak , apa yang orang demand . Semata - mata nak membangsatkan diri nak jadi manusia yang menjaga hati , yang fikirkan perasaan orang lain . Ah sucinya perangai aku . Orang ludah , aku lap . Sudahlah begitu , orang tuduh aku pulak yang meludah . Lagi palat , bila aku sudah siap lap , orang kata "Ah dia tu , sudah ludah , jilat ludah sendiri !" What the !! Aku penat, boi . Aku penat .

Itu baru satu pihak . Padahal aku banyak pihak mahu dijaga hatinya . Kadang - kadang , orang tak jaga hati aku . Orang anggap manusia yang suka berlawak jenaka macam aku ni , hati kering . Tak payah nak ambil pusing sangat . Ah padahal aku pun manusia . Makan nasi , ada tahi gigi . Tapi sebab aku suka ketawa , dia orang ingat hati aku plastik Made In Thailand . Pakai buang . Salah tahu . Hati aku sama macam engkau orang punya . Handle with care .

Aku buat baik bukan mintak balas . Sumpah . Kalau aku tipu , Tuhan panah aku dengan petir . Pada aku bangsat sangat kalau buat baik mintak dibalas jasanya . Aku buat baik , aku ikhlas . Tapi janganlah pijak - pijak kepala aku . Mentang - mentang aku punya hati murni , kau buat aku macam kuli . Janganlah kawan . Aku mintak sikit aje rasa hormat . Tak banyak . Sikit aje . Sikit . Buat bekalan diri untuk bertahan . Sebab aku manusia ada sifat lemah , kadang - kadang aku buat - buat kuat tapi hakikatnya , dalam hati , aku buat opera cina , meraung kuat - kuat . Aku penat kawan , aku buat baik , tahi kau balas . Kau campak - campak dekat muka aku . Dan aku yang baik budi ini , macam biasa , kau bagi tahi , aku balas bunga .


Aku tahu aku kuat - kuat . Semangat macam besi . Orang buat jahat buat palat macamana pun , Emak pesan , jangan lawan . Setan jangan dilawan setan . Lawan dengan kebaikan . Baik budi halus pekerti . Biar muka macam mintak kaki tapi hati gred A . Jangan muka macam masjid tapi dalam hati macam loji taik . Ah aku kalau Emak yang pesan memang aku pegang simpan dalam hati . Emak makan garam lebih lama dari aku . Itu pasal Emak darah tinggi . Eh . Tak kelakar pulak .

Tuhan , kuatkan hati aku yang berbolak - balik ini Ya Tuhan . Tetapkan hati aku , kukuhkan pendirian aku Ya Tuhan . Aku perlukan belas ikhsan Mu . Tuntuni langkahku Ya Tuhan .

Ah . Hati . Kuat sedikitlah ! Jangan menangis serupa ponde ! Ah , biarpun kalau aku menangis macam pondan . Pondan tak pernah menyusahkan orang . Pondan caring . Baik hati . Walaupun boobs dia orang kadang - kadang ada yang palsu , pondan punya caring bapak ah terbaik . Aku sayang pondan . Eh kenapa lari topik ni ?

Ya Allah , kuatkanlah hati Norhayati Isnin .

Sekuat harimau .

Babai boi , babai !

Kata - Kata Aku , Si Suami , Untuk Kau , Si Lelaki .

Aku menikahi isteriku dengan mahar yang aku cari sendiri dengan tulangku yang empat kerat . Bagaimana aku berkerja siang dan malam mencari wang bagi membolehkan wanita yang aku sayang , menjadi suri yang halal untuk menjadi pelengkap perjalanan hidup aku . Dia bukanlah wanita yang tercantik , bukan juga wanita yang terpandai , bukan juga wanita yang terbaik , bukan juga wanita yang paling muslimah . Bukan . Namun , bila bersama dia , pada aku , dialah yang tercantik , yang terbaik , yang terpandai , yang paling muslimah . Aku mahu memimpinnya , memimpin tangan dan langkahnya . Aku mahu dia menjadi ibu kepada anak – anak kami , aku mahu wajahnya yang tersenyum menghiasi setiap pagi . Aku mahu suara dia , yang menjadi halwa telinga aku setiap hari . Aku mahu hatinya , menjadi pelengkap hati aku . Aku mahu dia , menjadi isteriku . Yang sah .

Aku kenal hati budi isteriku baik dan buruknya . Aku kenal apa yang dia suka apa yang dia benci . Aku kenal hatinya . Aku tahu bagaimana mahu memujuknya . Setiap kali dia marah , aku tahu apa yang menenangkannya . Aku tahu kesukaannya . Aku tahu apa minatnya . Aku tahu dia , isteriku luar dan dalam . Aku tahu lagu kegemarannya , aku tahu filem – filem yang dia minati . Aku tahu apa isi hatinya tanpa perlu berkomunikasi . Aku tahu bagaimana dia suka menyanyi sambil menemani aku memandu . Bagaimana dia suka merangkul tanganku saat aku memandu . Aku tahu bagaimana tidur petangnya hanya dengan dodoian aku , bagaimana takutnya dia ketika hujan lebat , bagaimana takutnya dia dengan kegelapan . Bagaimana takutnya dia dengan haiwan – haiwan kecil dan merayap . Aku kenal isteriku . Aku memahami dia . Zahir dan batin .

Aku tahu makanan kegemarannya , yang penting aku tahu bagaimana mahu memasak makanan kegemarannya . Ketam masak lemak cili api . Aku belajar memasak apa yang dia suka . Aku puas setiap kali dia makan dengan penuh berselera . Kenyang bila lihat dia makan . Comel . Dia suka makan yang pedas – pedas . Dia terpaling suka bila aku memasak . Dia akan duduk diam – diam sambil sekejap – sekejap menjengah apa yang aku masak . Riak mukanya persis kanak – kanak bersifat penuh rasa ingin tahu . Wajah yang selalu aku rindukan bila aku jauh dengannya . Riuh suaranya yang paling menyentap rasa andai sehari aku tak dengar . Dia buat aku rindu , setiap waktu . Walaupun dia suka marah – marah , hatinya adalah yang terpaling mulia . Selalu berkorban untuk kebahagiaan orang lain . Tak pernah berkira . Ikhlas . Dia mendahulukan kebahagiaan orang . Ah , dia manusia yang baik luhurnya .

Dia mengadu badannya sudah naik . Sudah tidak kurus seperti dahulu . Tapi aku sering ingatkan dia , bahawa dia masih perempuan paling cantik bagi aku . Masih comel seperti dahulu , masih anggun , masih manja dan menawan seperti dia yang aku kenal 13 tahun yang lepas . Bila dia kelihatan sedih , takut – takut aku sudah tidak suka dengan bentuk badannya sekarang , aku tarik tangannya , tunjukkan dia cahaya mata kami yang sihat dan kacak . Lalu aku katakan padanya “Sayang , kamu berikan abang malaikat kecil ini . Kamu bukan berubah menjadi gemuk ataupun hodoh , tetapi , ibu malaikat rupanya memang seperti kamu . Dan untuk itu sayang , pengorbanan kamu takkan terbalas sayang , takkan terbalas” Dan dia akan tersenyum . Sambil mencubitku kecil . Dia takkan percaya apa yang aku katakan . Dia fikir aku bergurau . Ah kalaulah dia tahu yang aku sedikit pun tidak bergurau .

Wajahnya bertelekung adalah yang paling jelita . Suci tanpa make up . Duduk akur dibelakang aku menjadi makmum sehidup sematiku . Saat aku bacakan doa setiap kali berpeluang berjemaah bersama , suaranya mengaminkan doaku adalah alunan yang terpaling merdu menyentuh tangkai hati aku . Tangan lembutnya menyambut huluran salamku . Dahinya aku kucup , menular rasa sayang yang maha dalam dari aku , untuk isteri yang aku maharkan menjadi suri dalam hidup aku . Suaranya mengaji membuai tidur malamku . Bila dia sakit , aku tak tidur malam . Tidur sentiasa terjaga . Aku mahu kesakitan itu dipindahkan kepada aku . Kalaulah boleh , aku redha . Setiap kali dia mengaduh sakit , hatiku bagai disentap . Sewaktu melahirkan putera hati aku , aku melihat sendiri bagaimana dia berjuang bermatian mahu melahirkan khalifah Allah ke muka bumi . Bagaimana mati hanya selangkah tapak kaki , bagaima azabnya dia , isteriku , mendamba hati melawan kesakitan demi melahirkan puncak agung kasih sayang kami suami isteri . Tak akan terbalas , tak akan terbalas .

Aku tinggalkan kesenangan dunia , untuk bersama isteriku . Aku tinggalkan dunia , untuk isteriku . Aku menongkah caci manusia , untuk isteriku . Aku perbaiki kekurangan diri , untuk isteriku . Aku berikan dia kasih sayang , perhatian , seluruh kebaikan aku , nafkah zahir dan batin , teguran , ajaran , panduan , pimpinan , nasihat , gurauan , hanya untuk isteriku . Aku setia menyayanginya seorang , aku angkat darjatnya sebagai isteri ditempat yang terpaling tinggi tempatnya dalam hati aku . Aku mahu dia , isteriku , isteri didunia dan isteri disyurga Allah kelak . Dia melengkapi aku .



Dan bila engkau , lelaki , 

Bila engkau nyatakan betapa engkau sayang dan mahu memperisterikan ISTERI aku , ada dua perkara yang kau perlu tahu . 


Pertama , kau hanya menguatkan cinta aku kepada isteriku . Dan yang kedua , aku benar – benar mahu membunuhmu . 

Aku ,
Suami .

Monday, October 15, 2012

Arai . Mimpi . Dan Kisah Cintanya Yang Tak Kesampaian .

Arai suka bermimpi . Ah , bukan kena bayar pun kalau nak mimpi hari - hari . Sikit pun tak guna duit . Hari ini mungkin dia bermimpi pergi ke bintang , esok dia bermimpi pulak pergi ke bulan . Tapi sejak akhir - akhir ni lain macam pulak mimpi dia . Rare , bak kata orang . Dia dah tak mimpi panjat pokok durian macam dulu , pun dah tak ada nak mimpi bapak belikan gitar kapok baru gantikan yang lama yang dah sakai barai tu , pun tak ada lagi mimpi nak buat konsert unplugged untuk rakyat Malaysia sempena hari merdeka negara yang ke 60 . Dah tak ada . Akhir - akhir ini , mimpi Arai asyiklah pasal manusia berlainan jantina itu . Alah , si Zakiah Nurmala tu . Yang cantik manis . Selalu menggugat mimpi - mimpi malam Arai . Ah .

Kalau Zakiah Nurmala berjalan , terhenti seketika dunia Arai . Kalau Zakiah Nurmala tersenyum , ah bisa luluh jantung Arai menahan rasa . Belum lagi mendengar suara Zakiah Nurmala berbicara , mungkin Arai boleh pengsan dua tiga kali . Zakiah Nurmala pendek kata istimewanya lain macam . Terlalu menduga rasa . Terlalu merebut cinta dalam hati Arai .

Kawan - kawan ramai yang ketawa menonggeng - nonggeng bila rahsia cinta hati Arai terhadap Zakiah Nurmala terpecah lubang . Belum sempat nak update status nak buat relay , tau tau seantero sudah menghidu perasaan membahang Arai terhadap Zakiah Nurmala . Arai persetankan . Baginya , cintanya terhadap Zakiah Nurmala terlalu besar , terlalu agung . Takkan ada perempuan lain yang boleh menjadi seistimewa Zakiah Nurmala . Tak akan ada . Tapi Hamid , ah Hamid . Hamid yang paling banyak menganjing cintanya terhadap Zakiah Nurmala . Hamid selalu memperlekeh - lekeh dia dan Zakiah Nurmala . Hamid selalu mengingatkan Arai yang Zakiah Nurmala itu enggang , Arai cuma pipit yang baru - baru belajar mahu terbang . Takkan sepadan terbang sekali . Takkan sama . Takkan terkejar . 

"Buat apa kau cari dari puak yang tak sama kufu , Rai !" Kata Hamid . Hamid , selaku kawan baik ,  Arai berharap Hamid bisa memahami hatinya . Berharap agar Hamid bisa mengerti rasa cintanya yang luhur untuk Zakiah Nurmala . Tapi Hamid tak pernah mahu mengerti . Bagi Hamid , hitam itu hitam . Putih itu putih . Tak ada yang kelabu .

"Kenapa , Mid ? Kau tak pernah bercintakah Mid ? Kau tak fahamkah Mid apa yang aku rasa ?" Kata - kata Arai kepada Hamid hampir berbaur doa . Doa agar Hamid turut rasa apa yang dia rasa . Agar Hamid , sekali ini bisa faham apa erti cintanya terhadap Zakiah Nurmala .

Hamid menggeleng . Rupa - rupanya Arai masih tidak faham . Arai masih tidak mengerti . Arai harus diberi faham . Arai harus diberi erti .

"Rai , Zakiah Nurmala yang kau agung - agungkan itu , yang kau cinta - cintakan itu sampai bila pun takkan mampu jadi milik kau , Rai !"

"Kenapa Mid ? Aku akan mengerah tulang empat keratku , Mid untuk sediakan dia makanan , pakaian , tempat tinggal , kemewahan , yang terpaling agung , akan aku sediakan dan limpahkan dia dengan kasih sayang , Mid . Aku akan bahagiakan dia , Mid . Aku akan mencintai dia sampai nafas aku terhenti , Mid !"

"Arai , sedar Rai . Itu mustahil , Rai !"

"Kenapa , Mid ? Kenapa ?"

"Zakiah Nurmala itu isteri orang , Rai . Dia ada yang lebih berhak menjaga , membahagiakan , menyayanginya , Rai . Dia ada yang halal mencintainya , Rai . Suaminya ."

Ah Arai seperti baru dikejutkan dari mimpi indah . Kata - kata Hamid umpama belati menusuk - nusuk hatinya yang suci mencintai Zakiah Nurmala . Kenyataan yang selama ini dia nafikan . Yang selama ini dia tidakkan . Yang selama ini dia abaikan . Zakiah Nurmala itu isteri orang .

"Mid , kalau aku mahu menunggunya , Mid ?"

Hamid mengeluh .

"Lupakanlah , Rai . Itu mustahil ."

"Aku mahu ke Jepun , Mid ."

"Untuk apa , Rai ?"

"Untuk dua sebab , Mid . Pertama , untuk mengejar mimpiku Mid . Kedua , melaksanakan mimpiku mahu memetik bunga Sakura , Mid . "

"Untuk apa kau petik bunga Sakura itu , Rai ?"

"Untuk melaksanakan mimpiku yang pertama , Mid . Aku mahu berikan Zakiah Nurmala bunga Sakura . Kalaupun cuma sekuntum ."

"Mogalah dik , kau tak putus asa , sayang . Pasti kelak , kita kan berjumpa" Fatwa Pujangga . (Arai kepada Zakiah Nurmala)

Arai , pertama , semoga engkau berjaya ke Jepun .

Kedua , semoga engkau berjaya menemukan Zakiah Nurmala mu , yang sendiri .


Satu perkara pasal cinta yang kau kena ingat , manusia sekalipun punya hak untuk memilih dengan siapa dia patut jatuh cinta , dia tidak punya daya untuk menolak rasa cinta .

Sekalipun dengan orang yang salah .

Ingat tu , Hamid .

Dah . Babai .

Sunday, October 14, 2012

Sepanjang Minggu PMR : Diari Cikgu Yang Buat - Buat Sibuk

Assalamualaikum . Jumaat lepas tak ada exam so kami pengawas - pengawas yang bertugas jaga PMR masing - masing pergi sekolah macam biasa . Sebenarnya dah dapat jangka tahap kebosanan yang bakal ditempuhi . Kelas tak ada , jadi cikgu - cikgunya masing - masing berjimba dengan penuh kegirangan . Err . Sebenarnya aku sorang aje yang berjimba . Cikgu - cikgu lain penuh dedikasi buat kertas soalan lah untuk exam akhir tahun , key in PBS , masuk kelas mengajar , ah rutin - rutin biasa seorang cikgu gemilang lah . Semua . Kecuali aku . Aku terlalu free . Sebenarnya kalau nak ikutkan , masa - masa macam ni patut aku isi dengan buat benda - benda berfaedah macam bina modul ke , kemas kini fail ke , tapi .. ah tapinya aku isi dengan benda - benda super lagha .

Sebenarnya lebih kepada sesi melepas rindu dekat sekolah . (Krik krik !) Eh betul apa , aku rindu mati dekat sekolah ehem dan isinya . Mana nak sama , mana nak sama . Jaga exam dekat STI tapi hati tertambat dekat SESEGA . Yang mengubat rindu dekat STI bila ternampak muka - muka familiar bekas - bekas students mana yang sambung form 6 dekat sana . Alah masing - masing dah besar dah kacak dah cantik . Rasa macam ah tuanya aku , tapi jangan risau , aku tetap taknak mengaku tua ! GAGAGA ! Rasa macam deja vu bila anak murid datang tanya khabar , hugs and kisses tu penting . Rasa macam ah how time flies . Lagi datang rasa bila Wahyu Amirul Nashriq tegur "Teacher tetap wangi macam dulu - dulu !" Ah Wahyu , what do you expect ? Nak teacher bau longkang ke apa . :3 Dulu dulu , Hakim Ali yang suka sakat aku wangi , wangi . Sekarang Hakim Ali dan semua - semua sudah besar . Ammar tetap comel macam biasa , hug-able macam teddybear (Eh tapi aku tak hug Ammar !) Ammar jerit "I LOVE YOU " dari cabin Form 6 , semua mata pandang , buat aku rasa famous sekejap (Puii !) sweet kau , Ammar ! Dan yang ladies pulak ah semua dah jelitawan ! Sobs ! (Kesat airmata )

Berbalik kepada topik , rindu dekat SESEGA . Iyalah rindu . Rindu Makcik Kantin dan masakan dia yang masin macam tahi hidung . Rindu dengan kakak - kakak adik - adik ofis , rindu dekat kawan - kawan (Semua sepakat membawa berkat kata bila aku tak ada , sekolah jadi senyap . Aman dan tenteram . Sambil semua buat muka lega . Apakah !) rindu dekat students . Ah . Rindu dekat wajah - wajah kesayangan beta . GAGAGA . Sudahlah , Yatt ! Jangan buat aku muntah dekat sini . Sempat beramah - mesra dengan few of them . Aku rasa aku loveable sebab diorang suka cium aku . Kahkah . Aku suka sebenarnya dipeluk dan dicium . Hobi juga . Sempat juga bincang kertas soalan English sebelum masing - masing menderita kekecewaan menyesal sebab bincang soalan . Kan dah datang risau . Ah , lupakan ! 

Dan sepanjang masa yang lainnya , aku melepak dekat makmal komputer . Jangan kata aku buat benda tak berfaedah . Sebab iya , aku memang buat benda tak berfaedah . Start dengan layan Adam & Hawa , membawak kepada layan Sang Pemimpi , membawak kepada layan lagu - lagu Nasyid , membawak kepada layan Spongebob sekejap , membawak kepada dengar lagu - lagu Indon secara pukal dan repeat lagu Zakiah Nurmala sampai mual mual dan mual . (Oh , akhir - akhir ini aku menggilai Zakiah Nurmala tahu !) Dan ya , nampak sangat tak berfaedahnya .

Muka serious mintak kaki macam ini sebenarnya tengah dengar lagu Zakiah Nurmala (Rendy Ahmad) sampai berpuluh - puluh kali . What the !
Penat beryoutube , kita isi perut ! Cokelat Luqman bagi ini rasanya dah selamat masuk berlumba - lumba dalam perut . Burppp !
Untung mengendeng cikgu sukan , dapatlah baju XG Athlete SESEGA . Weeehooo ! Dagu berlapis . Tapi aku rasa seksi habis dagu berlapis ni . Keep it up , dagu berlapis !

Dan begitulah aku menghabiskan hari Jumaat aku yang lepas dekat sekolah . Tak ada pengisian rohani . Tsk . :3 Tapi terubat jugak rindu aku dekat sekolah . (Krik krik !) Oh ya , dan sebelum aku lupa , hari itu Embun ada send video untuk aku sempena birthday aku and I find it cute though walaupun dia kata birthday aku yang ke 48 ! (Nak mati kaa !) . Tiba - tiba aku rindu dia . Sobs . Bila dia dah besar ni dia kurang bermanjalah dengan aku . Rasa kehilangan adik kecil pula aku secara tiba - tiba . Wuwuwuwu !

video

Ah , esok kena sambung jaga exam lagi untuk dua hari . Dan lepas itu bebas - sebebas bebasnya ! Yeaaahh! (Eh macam aku pulak yang PMR !) Aku tak sabar nak enjoy katak sebenarnya . Lepas beban wohoooo !

Oh dan siapa belum follow aku dekat Twitter , sila berbuat sekarang . Sebab , sebab apa ya . Sebab , anak murid aku yang hingusan lagi banyak follower dari aku dan aku rasa sumpah tak hot . KAHKAH ! Ah , publisiti murahan ! Publisiti murahan !

Dahlah dahlah . BABAI !

Wednesday, October 10, 2012

4 Tahun , Suami . Tahun Yang Keempat .

Assalamualaikum . Sebelum bersolat berjemaah bersama kalau ada kelapangan , suami biasanya akan menoleh sekilas ke saf belakang . Dan dia akan tersenyum dengan penuh kekacakkan . Ah, suami sewaktu mengimami aku , dia punya tingkat kekacakkannya amatlah berganda - ganda . Sambil membetulkan leher baju Melayunya , matanya memandang aku dengan penuh kasih - sayang . Macam akulah manusia paling lawa ada dekat atas muka bumi . Waktu itu aku dah tak fikir pasal kedut bawah mata lagi dah , dah tak fikir pasal badan gemuk babat berlipat - lipat lagi dah . Aku cuma mahu jadi satu , suri yang terbaik untuk lelaki yang terpaling aku cinta .

Usai solat , suami berdoa . Suara suami antara dengar dengan tidak . Tapi masih boleh ditangkap dengan telinga manusia lah biji butirnya . "Ampunkan dosa - dosa isteri hamba , limpahi isteri hamba dengan rezekiMu , bahagiakan hidup isteri hamba..." Sumpah , demi Allah . Doa yang didahului dengan aku dihadapannya , tak pernah gagal buat aku sesak nafas tahan sebak . Dan nantinya , pengakhiran yang epik , saat suami mengucup dahi . Moment itu , ah moment itu . Susah untuk aku describekan macamana awesomenya perasaan . Umpama kata , ibarat kaki kau melangkah sebelah ke syurga , sebelah lagi masih didunia nyata . Begitulah . Bersolat bersama suami , antara moment - moment magika dalam hidup aku sebagai seorang isteri . Iya .

10 Oktober 2012 . Hari ini , genap 4 tahun suami mengangkat akad menerima aku sebagai wanita halal dalam hidupnya . Aku rasa macam baru semalam kami disatukan . Cinta masih mekar semekarnya dalam hati , masih berdebar setiap kali mata terpanah mata , masih bersolek bermatian bila mahu keluar bersama , masih bermanja sepenuh jiwa , masih saling merindui , masih saling pujuk memujuk , menggeletek dan memicit hidung aku masih menjadi kerjaya tetapnya , masih bersayang sayang , masih memasak untuk aku dengan sepenuh raga , masih pakaikan aku kasut , masih dengan redha menyapu losyen untuk aku , masih menjaga aku ketika sakit , masih saling bermaafan sebelum tidur . Masih . Ya . Dan perasaan memunya masih kuat menebal dalam dada . Aku masih isterinya dan dia masih suami aku . Dengan doa dan harapan semoga ikatan itu kekal ke syurga ALLAH nanti . InsyaALLAH .

Aku sentiasa terfikir , andai kata , andai kata , andai kata dimasa yang lepas , aku tak buat seperti apa yang sepatutnya . Contohnya macam , kalaulah 4 tahun lepas aku mengalah , kalaulah ketika malam kami dinikahkan itu tiba - tiba suami dan aku sama - sama mengalah , kalaulah kami tak kuat , kalaulah Allah tak merestui pernikahan kami pada ketika itu, kami tak akan disini sebagai suami isteri . Kami tak akan sekuat ini , kami tak akan sebahagia ini , kami tak akan sekalis ini . Ya Allah . Hebatnya perancangan Mu . Subhanallah .

"Aku terima nikahnya Norhayati Binti Isnin dengan mas kahwinnya satu ratus ringgit tunai"

Aku selalu tertanya - tanya , ada tak lelaki dekat luar sana yang sanggup hidup dengan aku , sepertimana suami sanggup memperisterikan aku ? Jika bukan dia , adakah lelaki yang sanggup menyarungkan kasut untuk isteri pergi berkerja tanpa diminta ? Jika bukan dia , adakah lelaki yang sanggup bangun ditengah - tengah malam dan memasak untuk aku waktu aku lapar yang teramat sangat ? Ada tidak lelaki yang sanggup menghabiskan masa menonton TV semata - mata mahu tidurkan aku ? Dodoikan untuk aku ? Ada tidak lelaki yang masih setia memberi kemanisan walaupun disaat aku lemparkan dia dengan 1001 kepahitan ? Ada tidak lelaki begitu untuk aku, jika bukan dia ? Jodoh , sesungguhnya rahsia ALLAH . :3 Terima kasih Ya Allah , untuk lelaki sebaik ini . Terima kasih .

Suami , aku berjanji akan menjadi yang terbaik untuk kau . Aku berjanji akan mensolehahkan diri untuk kesenangan kau di syurga nanti , aku berjanji akan menjadi makmum kau yang terbaik , aku berjanji akan mendidik dan menjadi ibu yang terbaik untuk anak - anakmu . Suami , aku berjanji akan menjadi penyejuk mata dan hati untuk kau di dunia dan di akhirat kelak . Suami , terima kasih kerana menjadi suami yang sangat sangat sangat baik , dan ayah yang sangat sangat sangat baik untuk Adam Irfan Xaharis . Terima kasih Ya Allah untuk kebahagiaan ini . Suami isterilah kami di dunia , suami isterilah kami di syurga Mu kelak . Amin Ya Rabb .

Dah . Babai !

Monday, October 8, 2012

081012 Yang Super Epik .

Assalamualaikum . Bangun pagi - pagi dengan perasaan yang super awesome . Sambil gosok gigi , sambil tengok cermin . Sambil cakap "Happy birthday orang tua !" Tengok sikit macamana muka orang tua umur 29 tahun . Okay , awesome lagi . Ni kalau cakap umur aku 17 tahun pun rasanya senang - senang aje orang percaya . KAHKAH . Pagi ni pergi sekolah feeling princess sikit sebab Oat datang jemput . Oloh mengada - ngadanya . Nak buat macamana , birthday girl kan . KEHKEH . Sila menyampah . Malam tadi pukul 12 tepat suami called wish birthday . Sumpah rasa macam zaman - zaman bercinta dulu . Masuk aje kereta Oat , Oat hulur present . Rasa sebak membuak - buak . Tapi gangstar mana boleh nangis kan . So tahan perasaan , tahan emosi . Buat muka rockstar . XD

Sampai sekolah , turun saja kereta few students datang wished birthday sambil hulur hadiah . Alahai tersenyum simpul aku jadinya . Suci murni muka masing - masing . Thanks Fathiin , Nada , Syafiq , Hakim . Sumpah rasa happy sangat - sangat . On the way ke bilik guru , Farhan ucap birthday . Alahai sopannya manusia sorang ni . Time ni hati rasa berat dah dengan kasih sayang yang melimpah ruah . Rasa kaki pun dah mula nak longgar lutut , dahlah hari ni ada majlis restu ilmu students PMR , aku takut tak dapat kawal emosi pulak . Kuat ! Kuat ! Nak nak lagi Suha dengan Ainaa datang hulur presents , aku rasa macam . Ya Allah Ya Allah . :3

Pagi - pagi breakfast dulu sambil bermanja - manja dengan cikgu - cikgu lain . Kata birthday girl kan , mulalah buat muka comel sana sini minta suaplah , minta belanjalah , minta bawak jalan - jalan Legolandlah . Untung dapat rakan sekerja yang sporting habis . Semua layankan perangai aku yang macam mintak kaki tu . Wee ! :3


Manusia yang tabah melayankan setiap perangai mengada - ngada aku .
Masuk bilik guru , tengok atas meja dah penuh hadiah . Whoa rasa nak melompat - lompat . Dalam hati bersyukur gila - gila . Nak lompat - lompat rasa macam bodoh pulak . Tapi memang happy happy ! Elated . My day couldn't  get any better than this , I guess ! Then Kak Sally , Mel dengan Radin pulak bagi presents . Aaa thank you thank you . Aku sangat sangat sangat tak sangka manusia longkang macam aku layak untuk semua - semua ni . Baru nak duduk , Afiq datang minta aku keluar sekejap dari bilik guru . Sampai ke wakaf , aku tengok students 3A dah get ready dah dengan cupcakes yang sangat comels - comels . Waaaaa ! Terima kasih semua . Teacher sangat - sangat terharu ! Lagi yang buat aku rasa macam nak hantuk kepala dekat dinding , bila cupcakes tu semua diorang buat logo Superman . Waaaa ! Waaa ! Korangggg !

Goodluck untuk PMR ya semua ! Teacher sayang engkau orang !
Nak makan rasa sangat sayang !
Wee ! Present lagi !
Thanks korang . Thanks sudi buat surprise party untk teacher , makan cupcakes sama - sama . Ya Allah sumpah terharu . Thanks ! Lepas spend time dengan dia orang , terus pergi majlis restu ilmu students PMR . Bermaaf - maafan dengan students . Alahai nak menitik airmata tengok students dengan muka yang suci minta maaf , minta dihalalkan ilmu , minta didoakan kecemerlangan . Hati kena kuat , tahan emosi , tahan emosi . Habis majlis dekat dewan , balik bilik guru . Ingatkan nak berehat sekejap rupanya kena serbu lagi dengan students . Kesian dia orang kena ambil turn . Mana yang dengki , saja je borak lama - lama sampaikan kawan buat muka ketat baru bagi peluang dekat orang lain untuk datang jumpa aku .

On the way nak balik , Luqman datang wish birthday and bagi present . Alahai , tahun ni students lelaki majoriti yang bagi present . SWEET habis perangai masing - masing . Bagi kain cottonlah , bagi losyenlah (Mentang - mentang tahu cikgunya suka wangi - wangi) , cokelat sampai boleh bukak kedai jual cokelat . Awesome habis !Terharu sungguh aku ! Terima kasih Luqman , teacher sangat sangat happy . Thank you , again !  Balik sekolah , selaku birthday girl yang comel Kak Sally dengan Mel belanja lunch dekat Pizza Hut . Wee ! Thank you so much . Kenyang perut aku hari ni . Bila perut dah kenyang , hidup pun lebih gembira . HAHA .

Sampai rumah , suami bagi bunga . Terima kasih , sayang .  Aku tengok Emak dah busy memasak dekat dapur . Emak dahlah tak sihat . Emak kata nanti lepas Maghrib Abah bacakan doa selamat . Emak masak nasi lemak ayam rempah dengan sambal tumis telur puyuh and sambal tumis udang . Phew ! Bergelodak rasanya perut . Emak buatkan kek untuk birthday aku . Ya Allah . Terharunya . Tak habis - habis nak terharu daripada tadi . Sobsob . Bahagia habis ! Terima kasih Ya Allah ! Terima kasih Emak , Abah , Suami ! Terima kasih !


Oloh . Rasa comel pulak diri sendiri ! Kehkeh !
Ya Allah birthday kali ini rasanya yang terpaling awesome . Memang rasa dihargai sangat - sangat . Dengan students yang rasa - rasanya satu sekolah ada wakil untuk wish dari semua tingkatan , dengan students form 3 yang sangat - sangat happening , Ya Allah teacher sayang korang semua sangat - sangat , kawan - kawan FB , Blog , Twitter , mana yang post kat wall , yang SMS , bekas students , adik - beradik , aku rasa macam Ya Allah aku tak layak sebenarnya untuk semua ni . Lagi buat aku terharu bila Zaimie Jamat tuliskan satu puisi untuk aku . Ya Allah . Terima kasih Tuhan untuk manusia - manusia yang membahagiakan aku . Terima kasih Ya Allah untuk nikmat kasih sayang ini . Jangan jadikan aku lalai dan riak ya Allah dengan kurnia Mu . Terima kasih semua untuk wish dan hadiah - hadiahnya . Allah saja yang mampu membalas . TERIMA KASIH !

TERIMA KASIH SEMUA !
Oat , kau punya wish part yang bawah tu sangat RARE okay ! HAHA ! Thanks , kawan !
Olohhh bagi Chuppa Chups ! SWEET !!
Homemade kek . Emak buat ! SEDAP SEDUNIA !

Alhamdulillah . Ya Allah . Atas karunia Mu .Semoga aku menjadi manusia yang lebih matang , lebih tabah , lebih berdaya saing , menjadi muslimah yang sejati , solehah , dan lebih istiqamah dalam beribadat . Insyaallah . Terima kasih Ya Allah atas 29 tahun yang penuh dengan warna . Yang membahagiakan , dan yang melukakan . Semuanya memberi aku satu pengalaman yang tak ada tolok bandingnya . Terima kasih Ya Allah untuk hari - hari umur baruku yang mendatang . Amin Ya Rabb !

p/s : Tingkap , berjuta - juta terima kasih . Jangan kemas , ya ? ><,

Dah . Babai !

Saturday, October 6, 2012

Genggamkan Kedua - Dua Belah Tangan Ke Udara , Dan Jeritkan SAYA BOLEH !

Assalamualaikum . Disaat dan ketika ini aku mengharapkan adik - adik murid aku (Nampak tak , taknak mengaku tua , instead of panggil 'anak - anak' , guna 'adik - adik' . KAHKAH !) sama - sama nervous macam aku . Aku punya nervous , macam lelaki yang nak kahwin lagi satu . Nervous teramat sangat . Tapi dalam masa yang sama , aku yakin . Yakin dengan Allah , yakin dengan usaha yang aku dah buat , yakin dengan adik - adik aku yang hebat - hebat belaka . Insyaallah . Insyaallah .

9 Oktober 2012 . Itu tarikhnya . Apa yang kita usahakan selama ini , itu nantilah menjadi hari bermulanya perjuangan . Exam PMR . Seram seh . Aku pulak yang seram . Paper English hari Rabu . Insyaallah . Aku doakan yang terpaling terpaling cemerlang untuk semua adik - adik aku . Aku yakin , dia orang boleh buat dengan awesome sekali .

Adik - adik teacher sekalian ,
Teacher dah kongsikan segala ilmu teacher , apa yang teacher tahu berdasarkan pengalaman dan pengajian teacher selama ini dengan awak semua , teacher dah berikan sehabis baik untuk awak - awak semua . Teacher dah sediakan awak semua dengan bekalan yang secukupnya . Teacher dah tumpahkan sepenuh perhatian dan kasih sayang teacher pada awak semua . Banggakan emak ayah , banggakan sekolah , banggakan sesiapa sahaja yang awak ingin banggakan , dan kalau dalam senarai nama manusia yang awak nak banggakan tu , ada tempat kosong , isi nama teacher sekali dekat situ ya . Banggakan teacher . Itu sudah cukup buat teacher bahagia .

Adik - adik teacher sekalian ,
Teacher dah halalkan semua ilmu yang teacher dah sampaikan pada awak semua . Teacher dah maafkan semua salah silap awak pada teacher , tak ada langsung bekas dalam hati ni . Benci , dendam , marah , sakit hati semua dah tak ada . Yang tinggal cuma sayang yang melimpah ruah untuk awak - awak semua . Berjuanglah dengan hati yang tenang , berjuanglah dengan segala asa dan daya yang ada , berjuanglah dengan gagah dan penuh bermaruah , berjuanglah . Melangkahlah dengan bangga . Teacher iringi dengan doa .

Maafkanlah kekurangan teacher sepanjang teacher mengajar awak semua . Banyak benda yang teacher tak tahu . Banyak benda yang teacher tak mampu nak tolong awak semua .Teacher marah - marah , teacher hukum , teacher jerit - jerit , teacher membebel , semua semua semua tu sebab satu reason aje . Sebab teacher care pada awak semua . Teacher nak awak berjaya . Percayalah , teacher dah mengerah sehabis yang terbaik dari teacher untuk awak semua . Yang terbaik . Nanti dah berjaya , tak payah nak ingat teacher pun tak apa . Teacher didik awak semua dengan hati , dengan sepenuh rasa cinta . Mahukan awak jadi manusia yang berguna . Tapi kalau sikit sikit ingat dekat teacher tu , awesomelah jugak kan . Hoho .

3KAA , 3RK2 , 3A , 3D dan 3F . 172 orang semuanya . Teacher doakan semua dapat keputusan yang cemerlang . Percaya atau tidak , semua yang 172 orang ni semua teacher sayang . Masing - masing istimewa dalam hati . Jangan pernah rasa teacher beza - bezakan antara satu dengan yang lain . Ya . Mehmeh peluk ramai - ramai meh ! Berjamaah !






Dengan lafaz Bismillahirahmanirrahim , teacher 'lepaskan' awak semua . Buat yang terbaik ya ! InsyaALLAH ! Jawab dengan tenang , mulakan dengan Bismillah , selawat banyak - banyak , kalau tak dapat jawab , tarik nafas , bertenang . Ingat muka teacher banyak - banyak ! Confirm dapat jawab ! HAHA Tak kelakar .

Ingat muka ini banyak - banyak bila idea tak ada masa nak tulis essay ! GAGAGA !

Nanti habis exam , kita enjoy katak sama - sama ya ! ><,

p/s : Tingkap , buat yang sehabis baik oi tingkap !

Dah . Babai !

Tuesday, October 2, 2012

Untuk Imam Ku.

Assalamualaikum .

Abang , hari ni saya balik lambat . Ah , bukan hari ini saja . Sudah beberapa bulan kebelakangan ini , waktu petang saya bukan lagi hak milik Abang dan Adam . Saya balik lambat . Kadang - kadang Maghrib baru saya sampai dengan bau yang dah macam longkang . Abang tak pernah merungut masa yang saya luangkan untuk Abang dan Adam semakin berkurangan . Abang kata ,asalkan saya ikhlas berkerja , Abang redha . Yang saya ini dikongsi dengan anak bangsa .

Oh , kembali kepada cerita saya pulang lambat tadi . Saya pulang dan saya lihat Abang terbaring di dapur dengan muka yang pucat .Saya pegang dahi dan badan Abang . Sejuk sangat . Emak kata Abang dari pagi sakit begitu . Muntah - muntah . Melayang - layang . Riak muka saya bertukar risau . 

"Kenapa tak bagitau , Lina ?"
Abang senyum , mata Abang masih terpejam .
"Abang tak mahu kacau Lina bertugas . Lina kena hantar budak Koir . Banyak kerjanya "
Macam mahu mengalir air mata saya . Terbayang saya di Dewan tadi bergelak ketawa , berposing sana sini , berbahagia dengan kawan - kawan dan anak murid . Tak terlintas langsung yang suami saya sedang sakit di rumah . Saya seka mata yang mula bertakung. Kerja saya bukan susah tadi sebenarnya . Langsung tak buat saya berpeluh . Saya pegang kedua tangan Abang .
"Abang , kita ke klinik ya ." Abang mengangguk lemah .

Sepanjang perjalanan , Abang diam saja . Saya buka lagu Justin Bieber kuat - kuat . Saya sengaja sebenarnya . Saya mahu Abang tegur saya , atau marahkan saya sebab buka lagu kuat - kuat . Tapi tidak . Abang diam . Bila lagu Justin Bieber sudah habis , baru Abang suruh saya perlahankan volume . Bila saya tanya kenapa baru sekarang mahu saya kurangkan volume , abang jawab ,
"Lina suka lagu Justin Bieber ." Ya Allah . Saya seperti mahu menampar muka sendiri . Dalam keadaan Abang yang sakit , saya masih mahu menduga sabarnya . Abang terus diam . Muka Abang pucat . Abang bersandar dan memejam mata .

Saya terbayang layanan Abang sewaktu saya yang sakit . Sekejap - sekejap Abang bangun dan rasa dahi saya . Panas ataupun tidak . Sekejap - sekejap Abang picit badan dan kepala saya . Bila saya merengek - rengek mahu itu mahu ini , saya tak pernah dengar Abang mengeluh . Apapun , Abang akan bangun dan ambilkan untuk saya . Abang suapkan saya ubat , Abang tuamkan dahi saya , Abang kucup dahi saya untuk pastikan saya selesa sepanjang masa . Abang masakkan makanan yang saya suka , Abang belikan saya apa saja yang saya minta . Abang pakaikan saya stoking dan baju tebal . Abang selimutkan saya supaya saya tidak kesejukan . Saya ? Cuma tahu merengek , merengek , marah - marah bila apa yang saya minta lambat sampai . Abang ? Terus sabar melayan karenah saya .

Abang akan kejutkan saya bersolat , tunggu saya siap solat , dan bila saya sudah siap bersolat , Abang akan picit kepala saya dan teman saya sampailah saya tertidur semula . Abang , betul - betul buat saya seperti seorang Puteri Raja . Ya Allah .

Saya pandang Abang yang masih memejam mata .

"Abang ."
Abang buka mata . Bibir Abang menguntum senyum .
"Kesian Abang ." Kata saya .
"Tak apalah . Abang bukan selalu sakit ." Jawab Abang ringkas . Berbanding saya yang selalu merungut kalau sakit . Abang dengan saya jauh beza . Abang baik sangat . Terima apa saja dengan redha . Abang selalu bersangka baik dengan Allah . Abang sangat penyabar . Abang selalu redakan kemarahan saya . Abang sentiasa ada rasional untuk semua perkara . Saya pegang tangan Abang kuat - kuat . Abang masih pejam mata . Sekejap - sekejap Abang mengaduh loya .

Hampir sampai ke klinik , Abang minta saya berhenti ditepi jalan . Abang muntah sebanyak - banyaknya . Saya urut - urut belakang Abang . Abang minta air . Abang cuci muka dan terus duduk semula dalam kereta . Hampir 10 minit duduk , Abang bangun melangkah masuk ke dalam klinik . Saya turuti langkah Abang . Abang uruskan pendaftaran . Saya mahu uruskan , Abang kata tak mengapa . Abang masih ada upaya . Abang suruh saya duduk . Saya penat , katanya . Sudah mendaftar , Abang duduk selah saya . Automatik , saya sandarkan kepala di bahu Abang . Abang yang sakit , tetapi kenapa saya yang mencari kekuatan di bahu Abang ? Lama saya rehatkan kepala . Saya penat juga sebenarnya . Saya pandang wajah Abang yang tenang menunggu doktor . Saya usap kepala Abang . Abang senyum .

"Kesian Abang !" Ujar saya untuk kesekian kalinya . Wajah Abang tenang . Sampai giliran Abang , Abang masuk sendirian . Abang kata tak mengapa . Berehatlah , katanya kepada saya . Sumpah demi Allah , pada ketika itu saya sungguh merasa tidak berguna .

Sepanjang perjalanan pulang dari klinik , Abang sungguh tidak bermaya . Saya terbayang satu persatu pengorbanan Abang untuk saya . Saya tak akan terbayar , Abang . Saya terhutang banyak budi dan kasih sayang dengan Abang. Sewaktu Abang sakitpun Abang masih memanjakan saya . Abang , apalah saya tanpa kasih - sayang Abang . Saya merasa diri sendiri hanya menyusahkan Abang . Saya tak berupaya menjalankan tanggungjawab saya menjaga Abang ketika sakit .

"Tak mengapa ." Kata Abang . 

Tak mengapa . Dan saya menangis di dalam hati .




Abang ,
Saya mahu Abang yang menemani saya sampai ke akhir hayat saya . Menjaga saya , menyayangi saya , mencintai saya sampailah kita sama - sama tua dan berkedut . Saya mahu Abanglah yang menjadi Imam saya untuk selama - lamanya . Di dunia dan di akhirat . Saya sangat sayangkan Abang . Tak terhitung .

Tak gunanya saya kerana tak dapat menjaga Abang . Abang suruh saya berehat . Abang takut saya penat . Abang taknak saya letih . Ya Allah , Subhanallah . Abang , Abang suami lindungan kaabah . Ya Allah , Kau rahmatilah suami Hamba Ya Allah . Kau limpahkanlah kasih sayang Mu yang tiada taranya untuk suami Hamba . Hiasilah hatinya dengan sifat - sifat mahmudah , Kau damaikanlah hatinya dengan rasa tenang dan redha . Limpahkanlah rezeki Mu untuk suami Hamba Ya Allah . Hamba sesungguhnya amat menyintainya Ya Allah . Jadikanlah Hamba ketua bidadari untuknya di Syurga Mu nanti Ya Allah . Amin Ya Rabb .

Saya dedikasikan hati dan cinta saya untuk Abang , selamanya .

Yang benar , 
Makmum mu , suami . Ibu kepada anak (Anak - anak ) mu .