Tuesday, February 5, 2013

Hati Kelat Jiwa Sumbat

Assalamualaikum. Takdir hidup nampaknya tak berapa nak menyebelahi aku beberapa hari kebelakangan ini. Palat memanjang nampaknya warna warni hidup aku. Tapi sebagai seorang manusia yang gagah semangat sekuat tiger, pantang menyerah kalah. Nyawa semangat liat nak mati. Mulut membebel tapi jiwa kental. Jangan risau. Keadaan otak yang sentiasa kusut mengakibatkan blog tidak dapat diupdate selalu seperti yang dijanjikan. Janji manismu betul.

Bermula dengan terpaksa menduduki test APTIS Rabu minggu lepas, membuatkan aku dibahan oleh cikgu-cikgu sekolah aku. Memang tak guna betul mulut masing-masing. Aku tak salahkan dia orang. Mungkin dek kerana kurang membaca ensiklopedia ataupun kurang mendapat nutrisi dari susu badan ibu masing-masing mengakibatkan neuron - neuron dalam otak mereka tidak bersambung. Jadinya kalau berfikir dah macam-macam aje perginya. Biarlah. Yang penting, berkat semangat dan doa anak murid, kaum keluarga serta kawan - kawan yang comel seperti buah epal, aku berjaya menduduki test APTIS yang berlangsung selama hampir 5 jam tersebut dengan cool kentang sekali. Terima kasih Tuhan. Alhamdulillah.

Kemudian diikuti dengan beberapa kisah hati yang tertabrak yang kalau aku cerita dekat sini agaknya tertidur-tidur semua orang nak baca. Cukuplah aku kaborkan bahawa hati aku sungguh dilanda badai ibarat ombak-ombak yang memukul batuan ditepi pantai. Ceh nak muntah pula type ayat novel novel Alaf 21 ni. The only perkara yang membuatkan aku gembira adalah, hampir setiap hari aku dapat cokelat. Tiba-tiba ada setepek cokelat atas meja. Halah manis betul. Nak lagi manis kalau pengirimnya kekal misteri. Dulu masa zaman anak dara tak ada pulak students aku ni manis-manis perangai bagi cokelat ke aku. Terima kasihlah semua anak anak didik. Diabetes jugak aku kisahnya lama-lama nanti karang.


Ini baju aku tadi. Umum mengetahui yang aku gilakan corak Paisley. Comel bak hanggg!

Sungguhpun hati dilanda kabus diperbukitan, itu semua tidak mematahkan semangat aku untuk tampil anggun ke sekolah dengan koleksi baju-baju baru tahun 2013 hasil jahitan Emak yang dicintai sepenuh hati. Walaupun hanya memakai baju-baju yang murah sehingga dibahan tanpa belas kasihan oleh cikgu-cikgu yang lebih kelas dan duit gaji diwallet lebih tebal daripada aku, itu semua langsung aku tak ambil pusing. Orang kalau sudah kacak, pakai apapun handsome. Percaya tak? Percayalah cakap aku bahawa ini semua benar.

Aku berharap tema hidup kusut tak akan berlarutan sehingga penghujung Februari. Sebab aku ni kalau stress jerawat memang girang tumbuh macam jilaka diatas muka. Basuh dengan air wudhu' pun dia watlek aje. Emosi betei. Jadi untuk tampil ayu dan kekal comel, aku harus bijak menangani stress. Dan sentiasa gembira dan ceria. Ganbatte!

Dah. Babai semua!

7 comments :

Nurmujahidah Ismail said...

ALAAA teacher,, be patient k,, kalau tak de yang nama kesengalan hidup,, tak de seri lak,, hehe

hana hani said...

APTIS tu apa? malehh nak google..haha..saya comel ! *saya ikot peraturan kedua tu..ahha*

Cik Puan Bunga said...

@Nurmujahidah IsmailSabar sabar. Hikhik. Haa betul. Barulah mencabar hidup! :D

Cik Puan Bunga said...

@Nurmujahidah IsmailSabar sabar. Hikhik. Haa betul. Barulah mencabar hidup! :D

Cik Puan Bunga said...

@hana haniUjian kompetensi guru bahasa Inggeris :')

Miss Tasantek said...

taniah. baju kita sama. beli kat nagoya.

Cik Puan Bunga said...

@Miss TasantekHakhak. Baju mahal biasa ah.