Wednesday, June 5, 2013

Bahagia.

Assalamualaikum. Aku bangun setiap hari atas tilam kepam dengan cadar bunga - bunga pink, dengan teddybear kiri kanan, dengan selimut kepam jalur - jalur warna cokelat. Pandang siling rumah Emak Abah tempat aku menumpang teduh selama hampir 30 tahun, pandang kanan, pemegang hati pemilik cinta sedang tidur dengan wajah tenang, pandang kanan, buah hati tanda cinta tidur telungkup dengan Kitty busuk terselit bawah ketiak, ah tanpa aku sedar aku tersenyum penuh bahagia. Aku tahu aku bahagia.

Aku drive kereta buatan Malaysia yang tak ramai orang guna. Kereta savvy yang suami belikan sejak tahun 2006, tak pernah sekalipun aku terfikir nak tukar. Kereta murah, kecik, selesa boleh tahan sebab kereta aku sentiasa kemas dan wangi sedunia. Biarpun kalau rosak, memang sakit jiwa nak membayarnya, tapi kereta itu ibarat tabung kenangan, setiap inci ada kisah untuk diceritakan. Tak pernah aku rasa rendah diri drive kereta savvy, sebab aku selalu bagitahu diri sendiri, kereta savvy aku tu sebenarnya autobot dalam penyamaran. Kalau dimasa - masa kecemasan dia boleh bertukar jadi Transformer. Wakaka. Belum mampu lagi nak pakai kereta mahal - mahal buatan luar negara. But you know what, aku tahu aku bahagia.

Aku duduk menumpang rumah Emak Abah. Rumah batu separuh papan tempat aku dilahirkan secara awesomenya oleh Emak. Tak mewah, tak ada swimming pool tapi penuh dengan kasih sayang. Hari - hari aku dapat tengok muka Emak Abah. Hari - hari aku dapat bergurau merajuk - rajuk dengan Emak Abah, hari - hari aku dapat makan masakan Emak. Biarlah orang nak cakap aku tak reti berdikari, dah kahwin beranak pinak pun masih nak duduk bawah ketiak Emak Abah. Biarlah. Biar. Tengok muka Emak Abah hari - hari, aku boleh peluk Emak, baring dekat peha Emak, minta Emak picitkan kepala kalau demam, bila - bila masa aku suka. Boleh bawa Emak jalan - jalan. Aku tahu aku bahagia.

Aku kerja sebagai guru. Kerja yang tak menjanjikan kau hidup mewah. Tapi aku tahu, kerja aku ni kalau kena gayanya, barokah dia sampai kau mati mereput nanti pun masih berterusan. Kerja yang kalau betul jalannya, Allah hujani engkau dengan limpah rahmat yang bersepah - sepah. Kerja yang buat aku dekat dengan masyarakat, kerja yang boleh buat aku sumbang bakti yang tak seberapa pada negara, kerja yang buat aku rasa dekat dengan Tuhan. Macam yang aku cakap, kalau kena gayanya kerjaya guru ni boleh buat hidup kau penuh dengan senyuman. Aku suka kerjaya aku. Aku cinta kerjaya aku sebagai guru. Aku tahu aku bahagia.

Biarpun aku tak mampu nak pakai baju mahal - mahal pergi kerja, tak mampu lagi nak pakai handbag mahal - mahal pergi sekolah, setakat ni belum mampu lagi nak tabur duit dekat barang - barang mewah yang kadangkala jadi penanda aras kelas hidup seseorang manusia, tapi aku tahu aku cantik dan berkelas seadanya. Aku belum lagi mampu nak bercuti sampai ke hujung dunia, belum mampu lagi nak bawa keluarga melancong tempat - tempat lejen dalam dunia, tempat paling jauh aku pernah pergi pun Langkawi aje. Eh Langkawi dengan Terengganu mana lagi jauh? Haa situ. Tapi alhamdulillah, aku tahu aku bahagia.

Aku tak bermimpi tinggi sampai ke bintang. Aku tak dream big, bak kata orang putih. Mungkin aku manusia yang cepat berpuas hati dengan apa yang aku ada. Mungkin aku cukup selesa dengan hidup yang aku lalui sekarang. Ya. Mungkin. Tak ada cita - cita tinggi melangit, jalani hidup sehari - harian dengan rutin hidup yang aku ulang - ulang. Tapi engkau tahu satu perkara? Hari - hari aku belajar satu benda baru dalam hidup, dan setiap hari, aku temui bahagia dari apa sahaja benda yang aku pandang. Nikmat Allah yang mana yang aku dustakan? Setiap hari yang aku lalui, biarpun longkang manapun, dihujung hari nanti pasti Insyaallah aku temui satu sisi bahagia. Insyaallah.

Mungkin ada manusia mewah tapi terpaksa berjauhan dengan suami/ isteri setiap hari. Mungkin ada manusia mewah tapi belum lagi diizinkan Allah untuk menimang cahaya mata. Mungkin ada manusia mewah tetapi hidup dalam suasana kerja yang tahi. Mungkin ada manusia mewah tetapi tak berpeluang berbakti kepada Emak Abah mereka. Mungkin ada manusia mewah tetapi hidup kesunyian tanpa insan - insan tersayang. Mungkin ada manusia mewah tetapi nikmat kesempurnaan fizikal ditarik semula oleh Tuhan. Ya mungkin. Aku? Dekat dengan manusia manusia yang aku sayang, sahabat - sahabat, kawan sekerja, anak - anak murid, hidup serba sederhana tetapi mewah dengan bahagia. Alhamdulillah. terima kasih Ya Allah.

Carilah bahagia, biar kecil mana pun ruang sisipnya. Hidup bukan untuk mengeluh dan menyalahkan taqdir. Allah tak pernah tidak adil kepada hamba - hambaNya. Jadilah manusia yang paling bahagia. Jangan sesekali mengukur kebahagiaan dengan wang ringgit. Jangan selalu berdamping dengan orang yang senang, ia buat kita dekat dengan dunia. Selalulah berkawan dengan manusia yang hidup sederhana, bukan hamba dunia, insyaallah kita akan lebih dekat dengan Tuhan yang Maha Pencipta. Jangan sibuk mencari , mengeluh untuk apa yang kita tak ada. Hargai apa yang kita ada. Jangan malu dengan hidup yang sederhana. Dunia ini sementara. 

Berbahagialah dengan diri kita seadanya. Sayangi diri kita sendiri, pandang positif untuk semua perkara, maafkan kesalahan orang lain pada kita dengan harapan dosa kita pada manusia lain akan dimaafkan, berbuat baiklah walaupun dengan manusia yang tak dikenali, jujur dengan perasaan, jangan jadi manusia hipokrit, sayangi haiwan, ucapkanlah perkara yang baik - baik, sentiasalah ketawa dan tersenyum. Berikan ruang dalam hati untuk cinta. Cinta kepada semua perkara yang indah - indah. Cintai diri, cintai keluarga, cintai Allah. Bercintalah. Dan cinta itu sendiri akan membuat engkau bahagia. Berusaha mencari keredoan Allah. Dan nanti bahagia itu akan perlahan - lahan menyelimuti kita , tanda rahmat barokah daripada Allah Taala. Insyaallah.

Oh omnomnomm Adam yang lazat ! ^^

Innanie sayang. Haa akhirnya berjaya jugak buat entry tips bahagia ni. (Tips ke? Kehkeh!)

Dah. Babaiiii !

17 comments :

CikPuanPelangi said...

hye CPbunga..
suke bace entry CPbunga..
nak tau somthing tak?
sebenarnye dalam diam sya selalu stalker blog, twitter, n fb CPbunga coz tak sabar nk bace entry2 n status2 yg ohsem!!

:)

CikPuanPelangi said...

:)

muja said...

rsa macam nak nangis baca entry ni,, baru sedar betapa banyak benda yang muja punya... :')

Cik Puan Bunga said...

@CikPuanPelangiAllah. Terima kasih, terima kasih ! ^^, Teruskan men-stalk! Kehkeh !

Cik Puan Bunga said...

@mujaMuja, banyak benda sebenarnya yang kita ada, yang kita pandang biasa, tapi sebenarnya orang lain is actually dying to get what we have :')

Cik Puan Bunga said...

@CikPuanPelangi:)

Innanie | Ariffin said...

Alhamdulillah kak,

akak dikurniakan dengan penuh kebahagiaan. penuh dengan malaikat kedua yang sentiasa memberi kesempurnaan. Alhamdulillah. Syukur. i'm really happy for you!

comel adam la ni, geget pipi dia!

Cik Puan Bunga said...

@Innanie | AriffinAmin :')

Adam? Heyy tengoklah Emaknya acane. Hakhak !

OmbakBaik said...

Yep..bahagia :) indah

mimie said...

haa tu diaa.....pas penuh abuk blog ni...Bunga dh kembali....hihihihi
Bz sgt ke??
** makin beso adam...ikut pekembangan dia dr alam maya je...**

Bahagia bila tgok org yg kita syg gumbira....hehehe..

mimie said...

Rindu ko menulis Bunga...Rindu nk tgok muka adam...hihihi...Cikgu bz ea....

ira ismail said...

hye cik bunga..
kite pun diam2 stalker cik bunga punyer blog..
hehee..
kite pun sama duk menumpang umah mak ayah wlpn da tawen.. biar p org nk kata ape.. yg ptg mk ayah kite xbg kite berjauhan ngn mereka.. katanye lom masanye..
bestnyer da de baby.. kite xtau bile nk ade baby... blm ad rezeki.. :(

ira ismail said...

hye cik bunga..
kite pun diam2 stalker cik bunga punyer blog..
hehee..
kite pun sama duk menumpang umah mak ayah wlpn da tawen.. biar p org nk kata ape.. yg ptg mk ayah kite xbg kite berjauhan ngn mereka.. katanye lom masanye..
bestnyer da de baby.. kite xtau bile nk ade baby... blm ad rezeki.. :(

Cik Puan Bunga said...

@OmbakBaikCari yang indah walaupun dunia penuh dengan musibah :')

Cik Puan Bunga said...

@mimieAtoto. Akak sayang saya? Terharunyaaaaaaa! Kak, raya saya datang rumah nanti akak masak sesedap eh eh? Hewhew!

Cik Puan Bunga said...

@mimieAah kak. Busy gila. Dengan kursusnya lagi, modul kena siapkan, kelas tambahan. Lahai tapi tak kurus kurus jugak. Hakhak.

Cik Puan Bunga said...

@ira ismailAhh terima kasih ! :)

Tak apa, slow slow Allah tahu apa yang terbaik :) Belum rezeki tu namanya. Allah ada perancangan yang lebih baik insyaALLAH :)