Sunday, June 9, 2013

Benci.

Assalamualaikum. Mungkin aku ni muka saja gangster tapi hati lembik macam jelly. Luaran nampak macam padu, dalam macam tisu. Mungkinlah kan. Aku tak tahu nak judge diri aku macamana sebab aku bias dengan diri sendiri. Tendency nak memuji diri sendiri itu kebarangkalian dia besar nanang. Adalah dalam 100%. Haa. Nampak. Lagi satu pula, manusia kan pandai sungguh dalam hal menghakimi manusia lain ni. Kadang - kadang dia punya cempien mengalahkan Tuhan. So, be it lah. Biarlah manusia nak judge aku macamana pun. Untuk melawan suara kebencian, kita perlukan ketabahan jiwa raga yang bukan calang - calang pesen dia. Kena padu.

Kadang - kadang, orang benci kita tanpa kita tahu sebab musabab dia apa. Itu kes paling kesian boleh berlaku ke atas seorang manusia. Kalau kita tahu orang benci kita pasal apa, ha itu senang sikit. Senang kata kita boleh muhasabah diri sendiri, ubah mana yang perlu diubah, baiki mana mana yang boleh dibaiki. Tapi kalau dah tahu orang benci kau apa pasal tapi kau masih buat bodoh taknak ubah apa - apa, itu bangang abadi kita panggil. Memang hukum dia dibenci secara berjemaah.

Tak semua orang suka kita. Dalam sepuluh orang mungkin seorang benci kita. Atau mungkin dalam sepuluh orang, sembilan orang benci kita. Benci ni pula ada tahap dia. Ada yang benci tahap tak boleh jumpa. Jumpa aje rasa nak ludah, jumpa aje rasa nak menapak dekat muka, jumpa aje rasa nak hempuk pakai batu bata. Ini benci bersepadu nama dia. Benci secara menyeluruh. Ada yang lagi teruk pesen yang tak boleh dengar nama. Dengar nama aje nak meludah. Dahsyat benci macam ni. Biasanya terjadi apabila tahap kebencian tersebut sudah bersemadi secara berkurun dalam diri, silap silap benci secara turun temurun. "Aku kalau dah benci, dengan keturunan keturunan kau sekali aku benci!" Haa gitu.

Ada yang benci biasa - biasa. Niat nak berbaik - baik itu ada. Ini benci yang pesen orang masih ada iman dalam dada. Benci cemana cemana sekalipun, dia masih ingat Tuhan. Bagus orang macam ini, slow talk sikit - sikit, hulur coki - coki sikit, kira setel. Haa. Yang benci tapi rindu pun ada jugak. Ini pesen memakwe dengan pepakwe gaduh - gaduh manja mintak sepak, minta pujuk, mulut cakap benci hati cakap sayang. Alah rasa nak bagi siku pulak. Haha. Benci pesen macam ini sekejap aje , tak makan hari pun. Pujuk - pujuk sikit, melalak lalak main gitar sikit, cair secara melimpah - ruahlah dia nanti tu.

Bila ada orang benci kita, jangan cepat melatah. Ini peluang kita untuk audit diri sebenarnya. Memanglah bila dapat tahu ada yang benci kita, emosi time tu memang macam musibat jadi dia. Setan pulak jenis yang suka menyesatkan manusia, memang kerja dia. Kalau tak kena gayanya, memang berparang jugaklah kan. Tapi kita sebagai umat Islam yang cool kentang dan beriman, kita kena ingatkan Tuhan banyak - banyak. Ada sebab sesuatu benda tu terjadi. Yang penting kita ingat Tuhan, fikir apa sebab yang boleh buat orang benci kita, bila salah tu berpunca dari kita, jangan segan nak minta maaf. Tak jatuh martabat orang yang menghulur tangan memohon maaf dulu. Tak. Minta maaf. Dia nak maafkan atau tak, itu hal dia. Yang penting, tanggungjawab kita, kita dah laksanakan.

Lepas itu, jangan putuskan ukhuwah. Nanti Nabi tak mengaku umat. Buat chill chill saja. Jangan tambah api atas api. Biar dia benci kita, jangan kita benci orang. Sebab kalau kita pun benci orang no wonderlah orang benci kita. Haa. Adil kan? Dan yang paling penting sekali, ingatlah, semua itu datangnya dari Allah. Dan benda kalau datang dari Allah ni, adalah dia hikmah yang kita tak nampak. Sabar dan redo. Anggap ini ujian dari Allah untuk memantapkan keimanan kita, tinggikan darjat kita disisi Yang Maha Pencipta. InsyaALLAH.

Cakap pada diri sendiri, kalau kita dibenci manusia, carilah cinta Yang maha Esa. Insyaallah, terubat jiwa yang berantakan tadi tu. Apapun yang terjadi, kita carilah sinarnya. Sepalat manapun idup kita, carilah sisi - sisi bahagianya. Insyaallah ! ^^,

Ha. Macam Ustazah pulak aku.

Senyum. Kasi lebar sikit. Dunia belum berakhir ^^,

Dah. Babai !

12 comments :

muja said...

muja salu rasa diri ini dibenci.. tapi akhirnya ada lagi yang masih menyayangi :D

Cik Puan Bunga said...

@mujaEh Muja! Samalah kita! EH tapi sekarang Muja kena tahu akak sayang Muja so bila rasa diri dibenci tu ingat akak yep! :D

imantizz_truper said...

Allah sayang saya lebih...hehehehe...dan sayang akak2 jugak..^_^

Cik Puan Bunga said...

@imantizz_truperSayang menyayang jom! :D

Azlin Mohti said...

Jgn kisahlah org nk benci ke hape...bkn dia yg suap kite makan..anggap mereka itu cipan2 di zoo yg perlukan kasih sayang...

Cik Puan Bunga said...

@Azlin MohtiCipan! Kahkah! Okayy, aku dah lama tak guna perkataan CIPAN! Bahaha!

watyz said...

cun!

Azlin Mohti said...

Huhu...klu ada org benci ko bgtau aku...meh aku tenyeh lada giling cap tapak kaki buatan jiran aku..biase dia benci kwn aku..dia belom tau sape yatt..gengster besa waktu sekolah dl..aku ni anak buah dia tau..huuuuuu

Cik Puan Bunga said...

@watyzEhem terima kasih! Ekekeke!

Cik Puan Bunga said...

@Azlin MohtiAtoto. Touchingnya akuuuu! :') Hakhak! Kakak kawasan betul kau ni kan? Haha rindu zaman menyetan masa sekolah dulu weh. Joni mana Joni? Hakhak!

Azlin Mohti said...

Joni da pencenlah..huhu..aku cume melindungi kawan2 yg teraniaya jek...hakhak..ko jgn ckp rindulah, aku ni klu ada bj sekolah dulu da pki skrg ni (eh...muat ker??)...tp pelik ek..dl sekolah xde pon sebok nk berkapel..mungkin hormon kanak2 lg byk kot..huuuuu~
★★aku kene ckp ko comel kan kt ujong komen???

Cik Puan Bunga said...

@Azlin MohtiRINDU SANGAT SANGAT NI HAAAAHHH! UWAAAAAAAAAAA!