Wednesday, August 7, 2013

Welcoming Syawal With Arms Wide Open !

Eceh. Tajuk nak omputeh pulak.

Assalamualaikum. Alhamdulillah. Sejurus selepas Pakcik dekat TV tadi mengumumkan yang 1 Syawal jatuh pada hari esok , Khamis 8 Ogos 2013, maka dengan itu rasmilah sudah esok memang raya. Tiada keraguan. Sepantas kilat Emak singsing lengan , singsing kain, pasang kuda - kuda duduk bersila dekat dapur sambil dibantu oleh kesemua anak - anak beliau kecuali aku. Haa. Jangan mengkeji dulu ye kawan - kawan, aku menguruskan hal - hal pasang langsir, iron baju Emak Abah sampai rabak pinggang, isi kuih raya dalam bekas kuih dan juga pelbagai lagi kerja - kerja yang lain selain yang melibatkan hal - hal memasak.


Sementara abang - abang ipar main bunga api dan mercun dengan sakannya dekat luar, sekali harung dengan anak - anak kami semua , aku pun dah start iron baju raya seisi keluarga. Rasa baju yang paling mendominasi dari segi bilangan, tak lain tak bukan adalah baju aku. Nak buat macam mana. Tak perasan beli kain punya pasal sampaikan terbeli 7 pasang baju raya. Terbeli. Okay rasa nak sepak diri sendiri. Tak apa. Chill. Baju - baju tu semua boleh guna untuk pergi sekolah nanti kan. Haa.



Kuih pun dah siap isi dah, karpet pun dah siap bentang. Bunga dah siap gubah. Kusyen dah siap susun. Alhamdulillah. Siap juga preparation raya untuk tahun ini. Raya disambut dengan penuh bersederhana (Baju raya sampai 7 pasang lagi nak cakap pasal sederhana!) , penuh rasa bersyukur dan menghargai apa yang ada. Jangan dok nak banding - banding diri kita dengan orang lain yang lebih berada, tapi bandingkan diri kita dengan orang yang terpaksa sambut raya dekat kaki lima, sambut raya dekat rumah orang sakit jiwa, sambut raya sorang - sorang. Allah. Tak terbayang rasa.

Sebenarnya aku kasihan dengan orang yang selalu kata tak ada feel nak sambut raya, tak ada excitednya nak raya, tak ada jiwa nak sambut raya. Kasihan. Serious. Aku rasa cukup bertuah dan bersyukur dapat sambut raya dengan orang - orang yang aku sayang. Dengan suami , Adam, Emak Abah, adik beradik, sedara mara, kawan - kawan dan anak - anak didik yang aku sayang. Alhamdulillah Ya Allah. Biarpun serba sederhana dan asalkan ada, aku masih dianugerahkan Allah perasaan berbahagia dan gembira di hari raya. Sujud syukur.

Untuk semua pembaca blog , tak kiralah yang minat ke yang menyampah ke, yang saja nak stalk nak cari bahan nak mengumpat aku dikemudian hari ke, gasaklah. Aku nak ucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin. Sepanjang aku menulis, kalau aku ada merabakkan hati manusia yang membaca sama ada dengan sengaja ataupun tak sengaja, aku minta maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki. Jemputlah datang rumah, insyaALLAH aku layan dengan penuh kasih sayang dan muhibbah dengan semangat satu Malaysia ! ^_______^

Semoga Syawal kali ini memberi kita seribu makna. Amin. Insyaallah.

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN ! ^______^

Dah. Babai!

2 comments :

muja said...

selamat hari raya maaf zahir batin jugak cer,, i am so sorry if i ever do you wrong.. biasalah kita manusia tak lepas dari buat salah.. cepat la upload gambar raya!!!!! hehehehe :D

Cik Puan Bunga said...

@mujaSelamat hari raya Muja ! Maaf zahir dan batin ! :D Nanti upload gambar raya banyak-2! Haha !