Tuesday, October 8, 2013

30.

Assalamualaikum.

8 Oktober 1983 - 8 Oktober 2013.

Terima kasih Tuhan, untuk tiga puluh tahun yang telah Engkau kurniakan untuk aku.

Tiga puluh tahun.

Aku belajar ketawa.
Aku belajar menangis.
Aku belajar kecewa.
Aku belajar bahagia.
Aku belajar jatuh.
Aku belajar bangun semula.
Aku belajar dihina.
Aku belajar dipuja.

Aku belajar menjadi manusia.

Tuhan,
Untuk tiga puluh tahun yang penuh dengan dosa ini, aku bersyukur kerana Engkau masih beri aku peluang untuk bernafas dengan udaraMu. Aku masih diberi peluang untuk melihat dengan karunia mataMu, aku masih diberi peluang untuk mencinta dan dicinta, aku masih diberi peluang untuk tadah tangan dan meminta - minta kepadaMu Ya Rob. Engkau masih beri aku peluang untuk berjalan diatas bumi Mu.

Tiga puluh tahun , dan tak banyak yang boleh aku banggakan.

Masih tak punya harta. Hidup masih menumpang dengan Emak dan Abah. Pergi sekolah masih dengan Savvy hitam penuh keunggulan yang kadang - kadang dibahan - bahan dengan orang lain. Hidup masih biasa - biasa. Sambung belajar pun tidak. Masih jugak ditakuk segulung Ijazah yang hampir 6 tahun usianya. Belum juga ditabal guru cemerlang. Jangankan guru cemerlang, Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pun belum lagi nampak bayang. Hutang PTPTN masih berlambak, belum mampu nak bercuti ke luar negara, belum mampu nak pakai baju mahal - mahal ke sekolah. Aku masih juga begini, belum ada apa - apa peningkatan hidup yang boleh aku banggakan.

Tiga puluh tahun.

Aku bangun pagi. Awal. Suara Muazzin sayup - sayup kedengaran. Azan Subuh pun belum lagi dilaungkan. Suasana hening. Aku pandang ke sebelah kanan. Menatap satu wajah yang sangat aku gila - gilakan. Wajah yang dijiwanya tempat aku tumpahkan setia. Wajah yang hatinya menjadi tempat aku curahkan rasa cinta sayang yang bersepah - sepah. Aku alihkan pandang ke satu wajah lain yang sedang beradu diapit malaikat. Wajah suci yang satu masa dahulu , taman syurga menjadi tempat dia bermain - main sebelum Tuhan kirimkan dia untuk menjadi amanah aku. Dua wajah, yang kalau aku gabungkan menjadi satu. Bukti cinta dan sebab keberadaan aku atas muka dunia.

Itulah sebenar - benar harta yang aku ada. Suami dan anak lelaki yang penuh dengan kasih dan cinta.

Aku masih punya Emak Abah tempat aku curah bakti.
Aku masih punya bumbung tempat berteduh dari hujan dan terik matahari.
Aku masih punya kudrat Allah beri untuk mendidik anak bangsa.
Aku masih punya hati dan jiwa untuk menyebar kasih dan cinta.
Allah masih pinjamkan aku kesihatan.
Allah masih kurniakan aku kewarasan fikiran.
Allah masih bantu aku disepanjang perjalanan kehidupan.

Untuk tiga puluh tahun hidup aku yang tak punya apa - apa ini, Allah sentiasa ada untuk setiap hari - hari yang aku lalui. Allah ada. Dan aku sebenarnya bukan tak punya apa - apa.

Aku selamanya akan tetap ada Dia.

Alhamdulillah Ya Robb. Engkau masih izinkan aku untuk terus hidup dan menebus segala dosa yang aku lakukan. Engkau masih kurniakan aku dengan kebahagiaan yang aku tahu ini semua hanya pinjaman. 

Terima kasih suami, Adam Irfan Xaharis, Emak dan Abah, Kakak - kakak, Embun dan ahli keluarga yang lain, kawan - kawan, sahabat - sahabat, kenalan samaada di FB, Blog, Twitter dan IG dan yang paling istimewa cintanya, untuk anak - anak murid, sama ada yang pernah aku curahkan ilmu ataupun tidak, atas segala ucapan manis dan doa - doanya, untuk hadiah dan pemberian, untuk ingatannya dan untuk susah payah sama - sama menyambut hari lahir aku yang ketiga puluh ini. Terima kasih. Terima kasih.

Semoga Allah mencintai kalian.

Aku serahkan kepada Allah, untuk membalas budi baik kalian semua. Aku tak punya harta untuk dikongsikan. Tapi aku punya banyak cinta, sudi terima ya?

Ini muka orang umur 30 tahun. Hari lahir tahun ini aku sambut dengan jerawat besar atas hidung. Demam. Sakit badan dan migraine yang tahap super dewa - dewa langit punya. Peh.

Dah. Babai.

8 comments :

Anonymous said...

Sayunye....

Cik Puan Bunga said...

@Anonymous:')

suezen said...

waaa....selamat 30 thn yer...sayu bc isi blog ari ni

Cik Puan Bunga said...

@suezenAhhh terima kasihh ! :D

Syazwani Mazlan said...

happy belated day! salam kenal ye :)

Cik Puan Bunga said...

@Syazwani MazlanThank you! Salam kenal ! :D

Zayla Abdullah said...

Selamat ulang tahun yang ke 30, wah header pun dah bertukar ye sempena birtday ke 30 yer..

Cik Puan Bunga said...

@Zayla AbdullahAah. Header bagi nampak matang sikit. Ceh! Haha ! Terima kasih! :)