Friday, February 7, 2014

Selamat Tinggal.

Aku benci bila terpaksa ucapkan selamat tinggal.

Selamat tinggal ni pada aku, macam benda paling fucked up dalam hidup selain kena dumped dengan boyfriend / girlfriend. 
Benci sebab aku bukan pandai sangat nak mengekspresikan betapa pertemuan terakhir tu sepatutnya menjadi saat yang paling ber-momento sekali dalam hidup.

That's why aku cukup benci bila orang kata "Relaks laa, aku cuma pergi sekejap aje kot ! Kau punya sedih macam aku nak pergi mati." Well, kalau engkau mati betul - betul macamana? Atau aku yang mati? Salah seorang daripada kita mati, tak ke pertemuan terakhir kita yang super hambar tu menjadi salah satu moment yang kalau boleh kita ulang masa, kita nak pastikan pertemuan terakhir tu menjadi salah satu benda manis yang kita nak kenang sampai kita tua nyanyuk reput besok. Kan?

Pernah orang cakap dekat aku, dia tak suka nak ucapkan selamat tinggal. Dia lebih suka gone for good gitu sebab dia kata, esok - esok boleh jumpa lagi apa. Sampai ke sudah, aku tak nampak langsung batang hidung dia sampai sekarang. Pernah jugak kawan aku cakap, orang yang tak menghargai perpisahan, adalah orang yang tak menghargai sesuatu pertemuan. Sekarang, aku sangat mengakui kebenaran kata - kata kawan aku tu.

Kenangan.

Satu - satu bekal yang kita boleh bagi dekat orang yang kita tinggalkan, atau orang yang meninggalkan kita. Tak kiralah kenangan manis atau pahit. Dua - dua pun akan sentiasa terflashback dalam kepala otak selagi kita tak hilang ingatan. Kadang - kadang, kenangan tu tadi boleh buat kita menangis sorang - sorang sambil buat video klip lagu sedih tepi tingkap. Kadang - kadang kenangan jugak boleh buat kita senyum sorang - sorang macam orang bangang. Kenangan pun kadang - kadang boleh buat kita trauma. Tak kisahlah.

Kebiasaan.

Gila tak ingat! Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan lagi benda yang kita buat hari - hari. Mungkin dulu, kita dah terbiasa habiskan masa bersama. Mungkin dulu kita dah terbiasa makan sama - sama. Mungkin dulu kita dah terbiasa buat benda - benda yang kita suka buat bersama. Sekali, bila kena tinggal tak ke kita terkenang - kenang, terbayang - bayang benda yang selalu kita buat sama - sama tadi tu ? Itu yang kadang - kadang sambil makan pun airmata boleh menjejeh - jejeh. Tengok scene dekat dalam movie pun boleh bertempiaran perasaan tertabrak sesama sendiri dalam hati.

Sebab tu, pada aku, bila datang masa untuk berpisah, ada peluang nak ucapkan selamat tinggal. ucaplah dengan sebaik-baiknya. Hargai masa terakhir yang kita ada. Jangan ambil mudah, jangan ambil ringan. Sebab kita takkan tahu bila lagi kita nak tentang mata sua muka, berbalas senyum bertukar pandang. Mungkin itu jadi kali yang terakhir. Mungkin. Jadi jadikan pertemuan terakhir tu sesuatu yang penuh makna. Sesuatu yang manis , untuk kita sama - sama ingat.

Sebab kita tak tahu, sesaat selepas kata selamat tinggal diucap, apakah percaturan Tuhan untuk hidup kita. Kita takkan tahu. Kita tak akan pernah tahu.

Dah banyak kali perpisahan yang aku lalui dalam hidup. Ada yang sedih nak arwah. Ada yang happy gila. Ada yang kelakar. Ada yang seram - seram kuku. Ada yang psikotik. Ada yang biasa - biasa. Tapi, aku rasa, dalam banyak - banyak tu, ucap selamat tinggal yang paling menusuk rasa, aku terima pada pukul 6.55 pagi. Bapak pagi. Lalat pun belum bangun. Suasana tenang. Damai. Sejuk. Dan pada ketika itulah ditaqdirkan Yang Maha Esa, ucap selamat pergi aku terima. Ditinggalkan bekal kenangan dan kebiasaan. Serta 7 ayatnya Al-Fatihah sebagai perlindungan, sebagai tanda ingatan, sebagai peringatan, bahawa hanya Tuhan tempat sandarkan harapan, tempat memaut tali kebergantungan. Tempat segala rasa diluahkan.

Sampai mati (Insyaallah) akan aku ingat.



Aku selalu berharap, orang - orang yang pernah ucapkan selamat tinggal untuk aku, satu hari nanti.. akan kembali.

Kembali.

Biar apapun sebab musababnya.

Atau, aku yang kena pergi

kepada mereka?

.....................................

Dah. Babai.

6 comments :

nikmimie said...

salam. teacher r u ok? semoga segala kesedihan dpt segera diatasi. [tetiba terperasan bnyk post sedih lately]

Cik Puan Bunga said...

@nikmimieSalam. Insyaallah! Okay :) Amin. Sedih sikit. Hihi.

imantizz_truper said...

pertemuan dan perpisahan adalah satu benda yg sangat menyakitkan..

sebab tu,kdg2 kita akan perlu rasa menyesal kepada pertemuan yg langsung kita tak jangkakan..

sedih...huhuhuhu

Cik Puan Bunga said...

@imantizz_truperSuratan atau kebetulan.

:')

Miss Amni said...

its the hardest thing bila berpisah! :(

Cik Puan Bunga said...

@Miss AmniMemang.. sangat - sangat :/