Friday, May 9, 2014

Yang Akan Berjuang Untuk Kau.

Assalamualaikum.

Dalam hidup ni, banyak kali jugak aku berdepan dengan moment - moment dimana diri ni terasa diperbodohsampahkan oleh banyak manusia - manusia yang tak reti nak menghargai keberadaan aku di atas muka bumi Tuhan ini.

Dalam erti kata lain, atau dalam bahasa deep tepi longkangnya,

ada manusia yang memang tak akan fight (Baca : Berjuang) untuk kau. Na - a. Tak. Tak akan. Not in a million years.

Pejam mata sejenak, hembus nafas. Dan buka mata semula.

Kau, ada seseorang yang sedar atau tidak, jadi tunjang kelangsungan nafas engkau atas muka bumi, bukan? Dan sedar atau tidak, dalam keadaan fakir atau kaya, dalam keadaan bodoh atau pandai, engkau akan berjuang sesungguhnya untuk dia, betul?

Apa kau sanggup buat untuk dia, engkau rasa dia akan sanggup buat benda yang sama jugak untuk engkau?
Kau sanggup luka untuk dia, engkau rasa dia akan sanggup luka untuk engkau?
Kau sanggup membangang untuk dia, engkau rasa dia akan sanggup membangang untuk engkau?
Kau sanggup melawan dunia untuk dia, engkau rasa dia akan sanggup melawan dunia untuk engkau?

Perjuangan itu kena datangnya dari dua jiwa. Engkau dan dia.
Kalau juang itu datangnya dari engkau sorang, percayalah. Sampai ke kiamat pun engkau tak akan menang.
Segala asa kau kumpul, segala daya kau kerah, kalau kau berjuang seorang, kau tak akan terbang.
Biar berdarah sekalipun titis airmata engkau, kalau engkau berjuang seorang, darah itu tak akan ada harga.
Tak akan ada makna.

Hati manusia ini kuat sebenarnya.
Dilukakan,
ditabrakkan,
dihancurkan,
dijerakan,
masih lagi ia mampu menjadi tempat bercambahnya sayang dan cinta,
masih lagi ia mampu menjadi tempat tunasnya kasih membawa ke syurga,
masih lagi ia mampu menjadi tempat jatuhnya rawan tertambat jiwa.
Selagi ia disimbah cahaya cinta dari Yang Maha Memberi Cinta.


Tak usahlah bersedih melampau dengan bolak - baliknya perasaan manusia. Hati kita ini, yang pegang, yang tadbir, yang punya hak mutlak, punyanya Tuhan. Bila manusia menyakitkan engkau dengan sakit yang engkau terasa tak daya, kekal ingatlah bahawa Tuhan itu menguji engkau kerana engkau mampu. Engkau mampu.

Mintalah pada Tuhan.
Mintalah pada yang memegang perasaan.
Katakan langsung pada Tuhan.
Engkau berjalan menuju Tuhan,
Dia berlari pada engkau bersama seribu satu kerahmatan.

Ya Tuhan. Sesungguhnya Engkau Yang Maha Tahu.
Siapapun yang seikhlasnya, berjuang demi aku.


Wallahualam.

4 comments :

mior socceroos said...

Awok comey la cik puan bunga

Anonymous said...

Cerita yg menarik dan owok ni comey la saya pon gitu....tu ad tulis kat atas tu isi balik jewp kt sini

Cik Puan Bunga said...

@mior socceroosHaha. Terima kasih! :)

Cik Puan Bunga said...

@AnonymousWah dua kali! Haha !