Thursday, January 26, 2023

Bismillah.

Assalamualaikum.

Lama dah tak menulis dekat sini. Rindu nak menulis tapi aku lost of words. Banyak benda yang berubah sekarang. And I guess, aku pun dah banyak berubah juga. Not the same person anymore. Terlalu banyak yang terpaksa ditahan, ditelan, ditanggung. Dan akhirnya aku memilih untuk diamkan dan kuburkan. 


Begitulah kehidupan. Hidup memang sedikit kejam dan tidal adil. Tapi hidup memang tidak akan pernah adil untuk kita. Tuhan sendiri cakap; yang dunia ni memang bukan tempat untuk kita bersenang-senang dan bahagia.


2022, tahun yang banyak menyedarkan aku tentang beberapa perkara. Perkara-perkara yang selama ini tak pernah terlintas langsung aku bakal alami sendiri dalam hidup ni. Aku tak pernah tahu yang rupanya aku sekuat ini. Rupanya hati aku setegar ini, rupanya kesabaran aku setinggi ini. Rupanya aku pernah sehancur ini. Rupanya aku sehebat ini. Dan aku takkan pernah tahu jika segala-gala yang berlaku pada 2022, tak berlaku. Jadi, terima kasih Tuhan untuk pelajarannya.


Menyesal?

Tidak. Dan tak akan pernah.

Akan aku jalani hidup seperti yang telah direncana Tuhan. Biar sehancur apapun aku, cukuplah andai Tuhan kekal bersama aku. Dan untuk itu, bismillah untuk semuanya. 

Untuk segala-galanya.

No comments: